Majoriteten av institutionella investerare räknar med att införa klimatriskprofilering inom två år

Report this content

Och 90 procent av tillfrågade räknar med att öka resurserna till efterlevnad och styrning

LONDON och STOCKHOLM, 8 December 2015 - Åttio procent av institutionella placerare tillfrågade under ett event i Stockholm, arrangerat av Northern Trust (Nasdaq: NTRS), förväntar sig att deras företag kommer införa klimatriskprofilering inom de närmaste två åren.

Mer än 30 nordiska institutionella investerare tillfrågades - däribland några av de största och mest sofistikerade kapitalägarna i världen, om deras perspektiv på hållbara investeringar och att upprätthålla investeringstillsyn.

"Hållbarhet är den enskilt viktigaste universella trend vi ser hos vår kundbas", säger Penelope Biggs, chef för Northern Trust Institutional Investor Group, Europa, Mellanöstern och Afrika. "I anslutning till detta är ett krav att leverera frekvent information av hög kvalitet – oavsett om det gäller hållbarhet eller styrning i allmänhet för att stödja mer välgrundade beslut."

En tredjedel av deltagarna nämnde också ”tillgång till rätt data” som en nyckelutmaning för att implementera en hållbar investeringsstrategi. De tre största tekniska utmaningarna för övervakning och tillsyn var kostnader och interna resurser (30 procent), datainsamling (27 procent) och transparensen hos investeringar (27 procent).

"Northern Trust har haft ett nära samarbete med kunderna för att utveckla lösningar för att leverera allt intelligentare data som kan ta itu med alla dessa behov", tillade Biggs. "Vi har blivit experter på att sammanställa information från flera källor, normalisera och standardisera data - oavsett tillgångsslag - och sedan aggregera dessa uppgifter och leverera den löpande under dagen."

Den överväldigande majoriteten av de tillfrågade placerarna (90 procent) förväntar sig också att interna resurser och mängden kapital som allokerats till administration och efterlevnad kommer att öka.

I linje med att stödja kunderna i att utveckla deras strategier för miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning har Northern Trust skapat en övervakningsplattform för institutionell styrning för att automatisera och förenkla tillsynen för investerare. Som ett led i denna expansion av produkter för  efterlevnad och hantering av exponering kommer Northern Trust att lägga till mer data för hållbarhetsriktmärken, analyser av likviditetsrisker och riktlinjer för övervakning.

"Norden har under många år haft en stark betoning på hållbart företagande, med många institutionella investerare som visar ett starkt ledarskap inom hanteringen av klimatförändringens risker", säger Bo Thulin, landschef för Northern Trust i Norden. "En stor del av diskussionen kring hållbarhet kretsar kring att förstå portföljrisker, och att vara hållbar i dag handlar om att hitta lösningar och innovationer för att bli mer effektiva. Northern Trust fortsätter att leda marknaden för att hjälpa våra kunder inom detta område."

Northern Trust Asset Management har hanterat hållbara investeringsportföljer under de senaste tjugofem åren och har mer än USD 60 miljarder investerade efter kriterier för hållbarhet såsom  miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning. Northern Trust erbjuder en mängd analysverktyg för utvärdering, efterlevnad och risk för att hjälpa institutionella investerare över hela världen att förstår deras exponering och stödja tillsynen över deras hållbarhetsstrategier.

Camilla Greene

Camilla_Greene@ntrs.com

Om Northern Trust

Northern Trust Corporation (Nasdaq:NTRS) är en ledande leverantör av investment management, asset servicing, banklösningar och förvaltningstjänster för företag, institutioner och förmögna individer världen över. Northern Trust grundades i Chicago 1889 och har kontor i 19 amerikanska delstater och Washington DC samt 20 internationella kontor i Nordamerika, Europa, Mellanöstern och Asien. Per den 30 september 2015 hade Northern Trust USD 6000 miljarder i depåer och USD 887 miljarder i förvaltat kapital. I mer än 125 år har Northern Trust ansetts som branschledande i att kombinera exceptionell service och expertis med innovativa produkter och teknologi. Besök northerntrust.com eller följ oss på Twitter @NorthernTrust.

Northern Trust Corporations Head Office: 50 South La Salle Street, Chicago, Illinois 60603 USA, Incorporated with limited liability in the US. Global rättslig information finns på http://www.northerntrust.com/disclosures.

Taggar:

Citat

Norden har under många år haft en stark betoning på hållbart företagande, med många institutionella investerare som visar ett starkt ledarskap inom hanteringen av klimatförändringens risker.
Bo Thulin, landschef för Northern Trust i Norden