Northern Trust öppnar kontor i Stockholm

Report this content

Pressmeddelande Kontakt EMEA & Asien: Northern Trust Camilla Greene, +44 (0) 20 7982 2176 cg81@ntrs.com Kontakt USA & Kanada: Northern Trust John O’Connell, +1 312 444 2388 jo45@ntrs.com Kathleen Fitzgerald, +1 312 444 3094 kdf2@ntrs.com http://www.northerntrust.com Northern Trust öppnar kontor i Stockholm Madeleine Senior utses till chef för Stockholmskontoret LONDON & STOCKHOLM, 9 september, 2009 – Northern Trust utvidgar sitt erbjudande till nordiska kunder genom att idag öppna ett kontor i Stockholm. ”Northern Trust har varit verksamma i Norden i snart 20 år och arbetar med några av regionens mest sofistikerade och främsta institutionella fonder och förvaltare”, säger Biff Bowman, VD för Northern Trust i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA). ”Att etablera denna bas för Northern Trust i Stockholm är i linje med vår strategi att arbeta så nära våra kunders hemmamarknad som möjligt.” Madeleine Senior, som började på Northern Trust 1994, har blivit utsedd till chef för den nordiska regionen. Från Northern Trusts kontor i centrala Stockholm ska hon ansvara för Northern Truts verksamhet i Norge, Finland, Sverige och Danmark. ”Jag är mycket glad över att gå i spetsen för denna möjlighet”, säger Madeleine Senior. ”Vi ser till att vi finns där våra kunder vill att vi ska vara, och framförallt så vill kunderna ha nära till sin depåbank.” År 2004 blev Northern Trust den första icke-svenska banken att erbjuda depåverksamhet och andra relaterade tjänster till svenska aktiefonder genom ett nyskapande samarbete med Handelsbanken. ”Det är viktigt att inse värdet av den lokala expertis som lokala banker och institutioner har,” säger Madeleine Senior. ”Vår långa och framgångsrika relation med Handelsbanken har möjliggjort att vi de senaste sex åren har kunnat erbjuda skräddarsydda lösningar till våra nordiska kunder. Vårt lokala kontor gör nu att vi är väl positionerade att fortsättningsvis kunna förse våra kunder med lösningar som möter deras specifika krav samtidigt som vi ytterligare kan arbeta och utvecklas med våra kunder.” Northern Trust har för närvarande ett dedikerat team om fem personer som från Stockholmskontoret arbetar med nordiska kunder. De har i sin tur stöd av 30 personer i London. Northern Trust kan erbjuda kundsupport och kundansvariga som talar svenska, finska, danska och norska. Kontoret ligger på Mäster Samuelsgatan 60, 8:e våningen, 111 21 Stockholm. Om Northern Trust Northern Trust Corporation (Nasdaq:NTRS) är en ledande leverantör av investment management, tillgångs och fondadministration, banklösningar och förvaltningstjänster för företag, institutioner och förmögna individer världen över. Northern Trust är ett finansiellt holdingbolag med bas i Chicago och har kontor i 18 amerikanska delstater samt 15 internationella kontor i Nordamerika, Europa, Mellanöstern och Asien. Per den 30 juni 2009 hade Northern Trust US$3 200 miljarder i depåer och US$558,9 miljarder i förvaltat kapital. I 120 år har Northern Trust ansetts som branschledande i att kombinera exceptionell service och expertis med innovativa produkter och teknologi. För ytterligare information, www.northerntrust.com. Northern Trust är verksamt i Australien som en utländsk auktoriserad depåinstitution (foreign ADI) och är reglerat av Australiska finansinspektionen – Australian Prudential Regulation Authority. Northern Trust är ett värdepappersbolag i Hongkong som regleras av Securities and Futures Commission. Northern Trust är verksamt i Singapore som en utländsk företagsbank och regleras av Singapores finansinspektion (Monetary Authority of Singapore). Northern Trust är verksamt i Kina genom ett representationskontor och regleras av kinesiska finansinspektionen (the China Banking Reulatory Commission). Northern Trust (Guernsey) Limited, Northern Trust Fiduciary Services (Guernsey) Limited, Northern Trust Fiduciary Company (Guernsey) Limited och Northern Trust International Fund Administration Services (Guernsey) Limited är licenserade av the Guernsey Financial Services Commission. Northern Trust International Fund Adminstrators (Jersey) Limited and Northern Trust Fiduciary Services (Jersey) Limited är reglerade av Jersey Financial Services Commission. Northern Trust Global Services är auktoriserat och reglerat i Nederländerna av De Nederlandsche Bank. Northern Trust Global Services Limited Luxembourg Branch är auktoriserat och reglerat av Luxemburgs finansinspektion (Financial Services Authority) samt av Commission de Surveillance du Secteur Financier (CSSF) och Northern Trust Luxembourg Management Company S.A. är reglerat av CSSF. Northern Trust Global Services Limited – Abu Dhabi. representationskontor med licensnummer 13/238/2008 Där Northern Trusts brittiska enheter bedriver en reglerad verksamhet auktoriseras och regleras de i Storbritannien av brittiska finansinspektionen (Financial Services Authority). Northern Trust International Fund Administration Services (Ireland) Limited och Northern Trust Fiduciary Services (Ireland) Limited regleras av Financial Regulator. Northern Trust Company är verksamt i Kanada som The Northern Trust Company, Canada Branch (filial) som är en auktoriserad utländsk bankfilial enligt the Bank Act (Canada). Förvaltartjänster i Kanada hanteras av det helägda dotterbolaget The Northern Trust Company, Kanada, ett auktoriserat förvaltningsbolag enligt the Trust & Loans Companies Act (Canada). Inlåning hos Northern Trust Company och dess filialer och dotterbolag är inte försäkrade av the Canada Deposit Insurance Corporation. Northern Trust Global Services Ltd (UK) Sweden Filial är en BCD Passported filial av Northern Trust Global Services Ltd, ett företag som är auktoriserat och reglerat i Storbritannien av brittiska finansinspektionen (Financial Services Authority).