Förslag till beslut på extra bolagsstämma 9 februari 2015.

Styrelsen i Kopparberg Invest har kallat till extra bolagsstämma den 9 februari 2015.
Med denna information kompletteras den sedan tidigare utsända kallelsen.

Styrelsens förslag till beslut extra bolagsstämma 9 februari 2015:

P6: Ändring av bolagsordningen

P7: Styrelsens förslag till förvärv av intressebolaget by Crowd AB
Styrelsen föreslår att bolagsstämman fattar beslut om förvärv av samtliga utestående aktier i by Crowd AB org. nr 556930-8728. Köpeskillingen skall erläggas genom att Kopparberg Invest beslutar om en nyemission av totalt 6 256 250 aktier av serie B till ägarna av by Crowd AB.
Med anledning av förslaget föreslår styrelsen att bolagsstämman fattar beslut om en nyemission av 6 256 250 nya aktier av serie B. Dessa aktier skall vara förenade med samma rättigheter, röstvärde och fördelar som redan befintliga aktier av serie B. Teckningskursen skall uppgå till 5 kronor per aktie. Aktiekapitalet kan ökas med 1 251 250 kronor. Teckningsberättigade skall vara ägarna av by Crowd AB i enlighet med förslag varvid betalningen erläggs genom kvittning av köpeskillingsfordran. Aktierna berättigar till utdelning under räkenskapsåret 2015-01-01—2015-12-31.

P8: Styrelsens bemyndigande
Styrelsen förslås att vid extra stämma den 9 februari 2015 få bemyndigande att vid ett eller flera tillfällen under tiden intill nästkommande årsstämma, fatta beslut om en eller flera nyemissioner av aktier, allt sammanlagt innebärande en ökning av bolagets aktier med högst 10,0 miljoner aktier. Sådan emission skall kunna ske i syfte att genomföra eller finansiera förvärv av hela eller delar av andra företag eller verksamheter, eller för att bredda ägandet i bolaget. Styrelsen föreslås äga besluta om sådan emission, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt för aktieägare att delta i emissionen.
Avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt får endast ske om det kan antas främja ovan nämnda syften. Styrelsen föreslås även få besluta om emission med föreskrift om att en aktie skall betalas med apportegendom, konvertibler, teckningsoptioner eller att en aktie skall tecknas med kvittningsrätt. Emissionskursen skall vid varje tillfälle sättas så nära marknadsvärdet som möjligt, med eventuellt avdrag som kan krävas för att uppnå intresse för teckning.

Övrig information.
Under förutsättning att bolagsstämman fattar beslut enligt ovan, kommer Kopparberg Invest att starta 2015 med ett förvärv av by Crowd AB. ”Framtidens ekosystem för riskfri tillväxt genom kraftfullt nätverkande”.
Bedömningen är att potentialen inom crowdsourcing är stor och by Crowd har goda förutsättningar att nå global framgång tack vare en unik bredd i sitt tjänsteutbud. Indikationer finns att 2015 kommer att innebära genombrottet för verksamheten i by Crowd, som får ett allt större gensvar från aktörer på marknaden. För Kopparberg Invest är by Crowd inte bara en intressant investering i tiden utan också ett verktyg för fortsatt tillväxt inom sfären.

Samarbete mellan by Crowd och Laika Consulting ger ökade kommunikativa muskler och räckvidd
Kopparberg Invest är i slutfasen kring ett avtal med Laika Consulting om såväl ett strategiskt samarbete som ett delägarskap i by Crowd.

Att förena en marknadsledare inom finansiell kommunikation med by Crowds stadigt växande nätverkskanaler är mycket spännande. Laika Consultings kompetens och by Crowds nätverk kommer i en framtid att ge Kopparberg Invest både kommunikativa muskler och stor räckvidd. Detta kommer gynna samtliga nysatsningar inom ramen för Kopparberg Invests framtida verksamhetsinriktning.

Publik emission i Kopparberg Invest.
För att kunna tillhandahålla de resurser som behövs för den fortsatta utvecklingen av by Crowd och dess förestående internationalisering samt för ett ökat ägande i Sensavis avser Kopparberg Invest att under 2015 genomföra kapitalanskaffning. Under Q1 är fokus att fortsätta finansiera Kopparberg Invest via aktieemissioner.
Det kan inte uteslutas att Kopparberg Invest/by Crowd får samarbetspartners som kan tillhandahålla andra finansieringsalternativ. Styrelsen i Kopparberg Invest har den 23 januari beslutat om en nyemission om maximalt 850 000 aktier, därmed är befintligt bemyndigande i sin helhet utnyttjat.

Tidigare huvudägare i by Crowd samt största ägaren i Kopparberg Invest kommer att sammantaget teckna 160 000 aktier i nyemission.

Fullständigt memorandum kommer att offentliggöras den 27 januari 2015 Bolagets hemsida: www.kopparberginvest.se

A-M Wester