Innehavet Sensavis, ett av världens främsta utbildningsverktyg för naturvetenskapliga ämnen

Report this content

Svenska utbildningsföretaget Sensavis har blivit utsedda av Amerikanska nyhets- och branschsiten EducationDIVE som ett av de fem främsta utbildningsverktygen.

De senaste åren har en brist på högkvalificerade arbetstagare inom vetenskap, teknik och matematik medfört ett ökat fokus på utbildning inom dessa ämnesområden. Den tekniska utvecklingen som skett för utbildningsverktyg inom naturvetenskapliga ämnen anses vara ett resultat av detta. Allt fler företag väljer att producera utbildningsverktyg för att stimulera och engagera lärandet med fokus på praktiska tillämpningar.

Den Amerikanska nyhets- och branschsiten EducationDIVE har gjort en djupdykning i den uppsjö av utbildningsverktyg som finns inom STEM. STEM är en akronym för Science, Technology, Engineering and Math education och presenterar sina fem favoriter. På fjärde plats presenteras ”The 3D Classroom”, EducationDIVEs nominering,

”Svenska Sensavis produkt ”The 3D Classroom” förenklar komplexa ämnen med hjälp av 3D. ”The 3D Classroom” kan levereras på två sätt, Standard som erbjuder platt 3D, eller Premium som erbjuder både platt och stereoskopisk 3D. ”The 3D Classroom” innehåll omfattar bland annat Geografi (solsystemet, klimat, nederbörd), matematik (geometri), biologi (den mänskliga anatomin, fotosyntes, celler), kemi (vattenmolekylen) och fysik (krafter och parallella krafter). Planerat innehåll inkluderar en resa till jordens centrum, rymd diagonaler och derivat, kemiska reaktioner, DNA, ljusbrytning, och ingenjörsämnen som spakar och strukturer.”

Förutom ”The 3D Classroom” finns SolidWorks, zSpace, PlanGrid och ArduSat med på EducationDIVEs lista.

Sensavis VD Fredrik Olofsson kommenterar:
Med tanke på att vi bara haft vår produkt på marknaden i ett år så är det extra kul att vi redan har haft en så pass stor effekt på USA-marknaden. Vi vet att vår unika produkt skapar positiva inlärningseffekter i klassrummen, och att det redan nu börjar spridas i media på det här sättet är naturligtvis väldigt roligt.

Läs artikeln: http://www.educationdive.com/news/5-stem-resources-for-higher-ed-and-k-12-classrooms/308246/

Kopparberg 24 september 2014

Anna-May Wester