Kopparberg Invest och MaxEquity startar Nordic Touch, Inc. i USA

Framgången i USA med portföljbolaget Sensavis AB ”Sensavis”, och dess utbildningsprodukt 3D Classroom ger mersmak för fortsatt satsning på den internationella marknaden. by Crowd AB,”by Crowd”, där Kopparberg Invest ”KIAB” också har stora ägarintressen, har inlett en produktanpassning till USA-marknaden med sin internetportal Sales by Crowd med siktet inställt på en lansering under sensommaren. Med detta som utgångspunkt har KIAB och MaxEquity beslutat ta nästa steg i planen för sin internationella expansion.

I veckan som gick tecknades ett samarbetsavtal med Mjardsjo & Associates ”M&A” i Las Vegas som idag ansvarar för både Sensavis och Sales by Crowd’s marknadsintroduktioner i USA.

I samband med detta bildades Nordic Touch, Inc., ett Nevadabaserat bolag med målsättning att utveckla och förvalta KIAB’s och MaxEquity’s portföljbolag vars sikten är inställda på en internationell expansion med fokus på USA-marknaden. Förutom utveckling och förvaltning av befintliga bolag kommer Nordic Touch, Inc. att i samarbete med KIAB’s svenska verksamhet söka efter Nordiska potentiellt intressanta affärsidéer och start up-bolag som kan erbjudas både finansiell och ”hands on”-hjälp för en internationell expansion. Till VD (CEO) för Nordic Touch har utsetts Anders Mjärdsjö, grundare och nuvarande VD för Mjardsjo & Associates.

Nordic Touch, Inc. ska snarast möjligt listas på en internationell marknadsplats men vi avvaktar med mer information om var och när tills Nordic Touch’s interna utredning om dessa frågor är slutförd, säger Anna-May Wester, VD för Kopparberg Invest.

På hemmaplan i Norden kommer KIAB med sina partner att kunna fungera som en inkubator för nya företag med intressanta affärsidéer, och de som bedöms ha en internationell potential kommer att erhålla support från Nordic Touch för fortsatt utveckling och internationell expansion.

Genom åren har jag haft möjlighet att följa och leda flera Europeiska företag in på USA-marknaden och bland dessa ser jag både Sensavis och Sales by Crowd som mycket intressanta projekt med en fantastisk potential på både den amerikanska marknaden såväl som på övriga internationella marknader. Med Nordic Touch skapas en helt ny och unik resurs för innovativa affärsidéer och företag som behöver professionell support för sin internationella expansion, säger Anders Mjärdsjö, nyutnämnd VD för Nordic Touch, Inc.

Genom samarbetet med Mjardsjo & Associates kommer Nordic Touch att ha tillgång till ett nätverk av professionella konsulter och övriga resurser för att förvalta, leda och utveckla företag på den amerikanska marknaden. Nordic Touch kommer att ha sitt huvudkontor i Las Vegas men kommer även att verka genom M&A’s filialkontor i Los Angeles och Boston.

Las Vegas är för de flesta känt som ett av världens största spel- och nöjescentra, men att Las Vegas och Nevada också erbjuder ett av USA’s mest affärsvänliga klimat med säte för flera av USA’s stora bolag är mindre känt. Ännu ett svenskt företag har hittat till Nevada och jag kommer med stort intresse följa och stödja Nordic Touch’s utveckling säger Lena Walther, svensk honorärkonsul i Nevada.

För närvarande genomför såväl Kopparberg Invest som Max Equity nyemission, detta för att stärka sina ägarandelar i de portföljbolag som har global potential.

För mer information se, www.kopparberginvest.se samt www.maxequity.se

Kopparberg 2014-06-16

Frågor besvaras av:
Anna-May Wester, VD i Kopparberg Invest och MaxEquity
Tel: 070 849 14 39

Anders Mjärdsjö, VD, Nordic Touch, Inc.
Tel: 076 767 76 60
Tel. +1 310 560 8140