Det första järnmalmskoncentratet är nu producerat i Northlands anrikningsverk i Kaunisvaara

Luxemburg, 4 december 2012 – Northland Resources S.A. (TSX: NAU, OSE: NAUR, Frankfurt: NPK, STO: NAURo – “Northland” eller “Bolaget”) kan idag meddela att produktion av järnmalmskoncentrat har inletts i Kaunisvaara anrikningsverk. Kaunisvaaraprojektet är det första som Northland har utvecklat från prospektering till produktion.

Northland Resources har byggt Kaunisvaaraprojektet på mindre än två år. Under den perioden har Bolaget byggt upp hela industriområdet, avrymt mer än 4 500 000m3 torv och morän från Tapuligruvan, installerat en primärkross, transportband, byggt en grovsikt samt två malmlador. Kvarnar, separatorer och annan utrustning i anrikningsverket är i drift, och därmed kan Northland nu officiellt meddela att det första järnmalmskoncentratet har producerats i Kaunisvaara.

”Detta är verkligen en enastående bedrift av Northlands personal samt våra nyckelpartners Metso, Peab och Pon CAT i Kaunisvaara. Northland har hela tiden klarat av att hålla sig till den tidsplan som vi satte upp för tre år sedan”, säger Northlands VD och koncernchef Karl-Axel Waplan. ”Detta har möjliggjorts tack vare den hängivenhet och kompetens som finns hos projektledning och alla anställda. Vårt nära samarbete med entreprenörerna har spelat en avgörande roll för vår framgång.”

Metso har levererat och installerat utrusningen till den första processlinan i anrikningsverket i Kaunisvaara bestående av en primärkross, en semiautogen/ autogenous (SAG/AG) kvarn, två vertikala kvarnar (”VTM 3000”), magnetsepa-ratorer samt två VPA-filter.

När nu alla delar är på plats och provkörning pågår, fortsätter Northland arbetet med att nå nästa delmål, att skeppa ut det första koncentratet till kunder i början av första kvartalet 2013.

Northland planerar att producera 1,4 miljoner ton höghaltigt (69 procent) järnmalmskoncentrat med låga föroreningar som aluminiumoxid och kiseloxid under 2013. Under 2014 ökar produktionen till 3,0 miljoner ton och Northland bedömer att kunna nå en produktionstakt om 4,0 miljoner ton per år under början av tredje kvartalet 2014.

Produkten kommer att transporteras med lastbil 150 km på allmän väg till omlastningsterminalen i Pitkäjärvi och sedan transporteras 226 km på Malmbanan/Ofotbanen till hamnen i Narvik för vidare transport till slutkund. Narvik är en isfri djuphavshamn som tillåter transporter med Cape-size fartyg året om.

Milstolpar i Kaunisvaaraprojektet

• Lönsamhetsstudie (“DFS”) klar: Q3 2010
  • Försäljningskontrakt (”off-take”) för 100% av produktionen: Q4 2010
  • Nyemission om 250 miljoner US-dollar genomförd: Q4 2010
  • Byggnadskontrakt på plats – projektstart: Q4 2010
  • Avtal undertecknad för gruvutrustning och anrikningsverk: Q1 2011
  • Tillstånd att driva järnmalmsterminalen i Narvik: Q4 2011
  • Finansiering bestående av aktieemission om 325 miljoner US-dollar och obligation om 350 miljoner US-dollar: Q1 2012
  • Start för anläggningsarbetet i Pitkäjärvi: Q1 2012
  • Slutliga logistikavtal påskrivna med Savage, Peab och Grieg: Q2 2012
  • Logistikavtal med Green Cargo: Q2 2012
  • Kreditfacilitet om 40 miljoner US-dollar med Standard Bank: Q2 2012
  • Bygglov för Pitkäjärvi: Q2 2012
  • Slutlig finansiering av borriggar och gruvutrustning: Q2 2012
  • Första leverensen av gruvutrustning från Caterpillar, kvarnar från Metso och borriggar från Atlas Copco: Q2 2012
  • Första uttaget från obligationslånet: Q2 2012
  • Andra uttaget från obligationslånet: Q3 2012
  • Första malmsprängningen i Kaunisvaara: Q3 2012
  • Northland tilldelas de fyra begärda tåglägen på Malmbanan: Q3 2012
  • Dispens för 90-tonslastbilar: Q4 2012
  • Produktionen av järnmalmskoncentrat påbörjad i december 2012

Northland är en producent av järnmalm med en portfölj av produktion, utvecklings- och prospekteringsprojekt i norra Sverige och Finland. Den första byggfasen av Kaunisvaara-projektet är färdig och produktionen startade i november 2012. Northland ska producera ett höghaltigt och högkvalitativt järnmalmskoncentrat i svenska Kaunisvaara, där Bolaget har två fyndigheter, Tapuli och Sahavaara, med magnetitmalm. Northland har ingått så kallade ”off-take agreements” för hela produktionen från Kaunisvaara de kommande sju till tio åren. Bolaget förbereder även en lönsamhetsstudie (DFS) för Hannukainen-projektet i Kolari i norra Finland. Hannukainen är en så kallad IOCG-fyndighet, vilket innebär att det utöver järnmalm även kan utvinnas guld och koppar. Bolaget förbereder även en DFS för Pellivuoma-fyndigheten som ligger 15 km från anrikningsverket i Kaunisvaara.