En grupp investerare presenterar förslag till Northlands större fordringsägare

Luxemburg, den 20 november 2014 – Northland Resources SE (OSE: NAUR, Frankfurt: NPK, Nasdaq OMX/First North: NAURo – tillsammans med dotterbolagen ”Northland”, ”NRSE” eller ”Bolaget”) meddelar att en grupp svenska investerare med industriell kompetens har presenterat ett förslag till Bolagets större fordringsägare, inklusive Bolagets obligationsinnehavare. Om förslaget är framgångsrikt kommer det utgöra en viktig del av den pågående finansieringsprocessen och skulle kunna göra det möjligt att genomföra aktiviteter under december för att återuppta produktionen.

En grupp svenska investerare med industriell kompetens (”Investerarna”) har presenterat ett förslag avseende att förvärva fordringar från Bolagets obligationsinnehavare och större leverantörer (”Förslaget”). Investerarna avser säkerställa en framtid för Bolaget och göra det möjligt att återuppta verksamheten och har därför presenterat Förslaget som ett första steg. Förslaget innefattar ett eventuellt förvärv av upp till 100 procent av utestående Super Senior Bridge Bonds och upp till 90 procent av utestående First Lien och Second Lien Bonds. Det aktuella Förslaget innehåller också vissa villkor avseende konvertering av fordringar till aktiekapital, vilket kan resultera i att Investerarna blir större aktieägare i Bolaget och innehav av nuvarande aktieägare skulle följaktligen kunna bli avsevärt utspätt efter genomförande av Förslaget. Förslaget innefattar även förvärv av delar av leverantörsfordringar från 2013.

Ett slutligt avtal baserat på Förslaget förväntas, om och när det läggs fram för berörda intressenter, vara villkorat av att det accepteras av ett lämpligt minimiantal obligationsinnehavare, liksom av att det godkänns vid obligationsägarmöte och vid bolagsstämma, i den utsträckning det behövs för genomförandet av ett sådant erbjudande. Förslaget är vidare villkorat av att fordringsägarna godkänner ackordsförslaget, i enlighet med Bolagets meddelande från den 11 november 2014 och om det accepteras kommer Förslaget att göra det möjligt för Bolaget att fortsätta diskussioner avseende att säkerställa nödvändig finansiering för att genomföra det föreslagna ackordet och återuppta verksamheten.

Om Förslaget är framgångsrikt, kommer det utgöra en väsentlig del i processen att säkerställa nödvändig finansiering för att återuppta verksamheten och för att fortsätta implementeringen av den operationella strategi som påbörjades under sommaren 2014, dvs. verksamheten skulle initialt återupptas från den befintliga produktionslinjen medan byggnationsarbetena för att färdigställa den andra produktionslinjen skulle återupptas i ett senare skede. Förslaget, i kombinationen med att framgångsrikt slutföra de pågående rekonstruktionerna av Bolagets dotterbolag, kan ge Bolaget en solid grund för att bygga upp den framtida verksamheten.

För mer information, vänligen ring: +46 978 126 60 eller +46 920 779 11

Maila: ir@northland.eu eller besök vår hemsida: www.northland.eu

Northland är en producent av järnmalm med en portfölj av produktion, utvecklings- och prospekteringsprojekt i norra Sverige och Finland. Den första byggfasen av Kaunisvaara-projektet är färdig och drifttagningen startade i november 2012. Northland avser att producera ett höghaltigt och högkvalitativt järnmalmskoncentrat i svenska Kaunisvaara, där Bolaget har två fyndigheter, Tapuli och Sahavaara, med magnetitmalm. Northland har ingått så kallade ”off-take agreements” för hela produktionen från Kaunisvaara de kommande sju till tio åren. Bolaget har även färdigställt en lönsamhetsstudie (DFS) för Hannukainen-projektet i Kolari i norra Finland. Hannukainen är en så kallad IOCG-fyndighet, vilket innebär att det utöver järnmalm även kan utvinnas guld och koppar.

Forward-Looking Information

This announcement may include “forward-looking” information within the meaning of applicable securities laws. This forward-looking information can be identified by the use of forward-looking terminology, including the terms “believes”, “estimates”, “anticipates”, “expects”, “intends”, “may”, “will” or “should” or, in each case, their negative, or other variations or comparable terminology. This forward-looking information includes all matters that are expectations concerning, among other things, Northland’s results of operations, financial condition, liquidity, prospects, growth, strategies and the industry in which it operates. By their nature, forward-looking information involves risks and uncertainties because they relate to events and depend on circumstances that may or may not occur in the future. Readers are cautioned that forward-looking information is not a guarantee of future performance and that Northland’s actual results of operations, financial condition and liquidity, and the development of the industry in which it operates may differ materially from those made in or suggested by the forward-looking information contained in this press release. In addition, even if Northland’s results of operations, financial condition and liquidity, and the development of the industry in which Northland operates are consistent with the forward-looking information contained in this press release, those results or developments may not be indicative of results or developments in subsequent periods.