Kapitalmarknadsdag 2012 – Northland tillkännager de senaste milstolparna

Luxemburg den 25 september 2012 – Northland Resources S.A. (TSX: NAU, OSL: NAUR, Frankfurt: NPK – “Northland” eller “Bolaget”) presenterar idag de viktigaste milstolparna i Bolagets utveckling på sin kapitalmarknadsdag i London: Kaunisvaara-projektet håller fortfarande tidplanen, produktionsstarten planeras till november 2012, de första intäkterna förväntas under det första kvartalet 2013 och ett positivt kassaflöde från verksamheten förväntas i slutet av det andra kvartalet 2013.

Kapitalmarknadsdagen 2012 kommer att sändas på webben klockan 13:00 GMT, 14:00 CET och 08:00 EST. Evenemanget kan följas i realtid på http://northland.eu/en-us/investor-relations.

De viktigaste operativa och finansiella milstolparna omfattar:

• ett framgångsrikt genomförande av den första sprängningen av 400 000 ton gråberg kring malmkroppen i Tapuli.
  • bearbetningen av malm i Kaunisvaaras anrikningsverk startar i november 2012
  • de planerade produktionsvolymerna för 2013 och 2014 har ökat
  • tillräcklig finansiering har säkrats för att generera intäkter från och med det första kvartalet 2013
  • ett positivt kassaflöde från verksamheten förväntas vid slutet av det andra kvartalet 2013
  • Northlands investeringar (”Capex”) för att nå full produktion (4,0 miljoner ton per år) bedöms ha ökat till 956 miljoner US-dollar (tidigare 875 miljoner US-dollar). Det nya Capex-beloppet är 9 procent högre än vad som antogs i samband med den finansiering som genomfördes i februari/mars 2012 till följd av högre kostnader, uppgraderingar samt investering i järnvägsvagnar
  • företaget bedömer att det har tillräckliga finansiella medel till följd av finansieringen i februari/mars 2012, kreditfaciliteten samt det förväntade positiva kassaflödet för att täcka Capex

Styrelseordförande Anders Hvide kommer att inleda kapitalmarknadsdagen med att beskriva Northland ur ett investerarperspektiv. Han kommer att förklara varför Norden är en av de mest attraktiva regionerna i världen att bedriva gruvverksamhet i. Regionen har inte bara exceptionell potential för prospektering i en mycket stabil finansiell miljö, den har även stark politisk uppbackning från såväl Sveriges regering som lokalsamhället.

Karl-Axel Waplan, VD & koncernchef, kommer att presentera den senaste utvecklingen i Kaunisvaaras gruvområde samt ge en uppdatering av den befintliga logistiklösningen. Northland har klarat sitt mycket snäva schema och gått från utveckling till produktion på endast två år. Detta har framför allt varit möjligt tack vare Bolagets erfarna och skickliga medarbetare samt starka partnerskap med några av de ledande infrastrukturentreprenörerna i gruvsektorn.

Northland är nu redo att inleda produktion i november 2012 och planerar att producera 1,4 miljoner ton järnmalmskoncentrat per år (Dry Million Tonnes per Annum, ”dmtpa”) under 2013 (vilket innebär en ökning från 1,3 dmtpa). Produktionstakten kommer att nå 4 dmtpa under det tredje kvartalet 2014, vilket är ett kvartal tidigare än förväntat.

Peder Zetterberg, tillförordnad CFO, kommer att ge en uppdatering av projektets finansiella status. Efter beslut av den oberoende konsulten, Royal HaskoningDHV (tidigare kallad Turgis), och obligationsägarnas ombud, Norsk Tillitsmann, kunde Northland genomföra ett andra uttag om 90 miljoner US-dollar från obligationslånet den 21 september 2012. Bolaget anser sig ha tillräckliga medel för att starta produktionen vid Kaunsivaaraprojektet och därmed generera intäkter under första kvartalet 2013.

Bolaget har uppdaterat förväntad Capex för Kaunisvaaraprojektet till 956 miljoner US-dollar. Detta är en ökning om 9 procent hänförligt till ökade kostnader för bygg- och anläggningsarbeten, ökade kostnader för däck till gruvfordonen och uppgradering av järnvägssträckor. Kostnaden för tågvagnar har nu inkluderats i Capex, vilket den inte var i februari. Northland har för avsikt att teckna ett leasingavtal för tågvagnarna, vilket kan reducera Capex med omkring 30 miljoner US-dollar.

Bolaget bedömer att det har tillräckligt med kapital genom finansieringen i februari, kreditfaciliteten genom Standard Bank (Cost Overrun Facility) och det förväntade positiva kassaflödet för att täcka Capex. Utöver detta har Bolaget tecknat en avsiktsförklaring med Stemcor gällande ytterligare krediter om 50 miljoner US-dollar. Företaget förväntar sig att ha positivt kassaflöde mot slutet av andra kvartalet 2013.

Det starka intresset för Northlands järnmalmskoncentrat kommer att beskrivas av Hans Nilsson, VP – Marketing. Bolagets produkt har 69 procent järnhalt med högkvalitativa specifikationer, vilket förväntas ge ett prispremium jämfört med standardprodukten med 62 procent järnhalt. Northland har sett stort intresse för koncentratet och har ingått ”off-take agreements” för 100 procent av produktionen under de kommande sju till tio åren.

För ytterligare information, kontakta:

Karl-Axel Waplan, VD & koncernchef: 0705 104 239
Peder Zetterberg, tillförordnad CFO, 0708 652 120
Anders Antonsson, Vice President – Investor Relations: 0709 994 970

Eller besök vår webbplats: www.northland.eu