Northland beslutar om ny strategi och informell rekonstruktion

Luxemburg, den 30 juni 2014 – Northland Resources S.A. (OSE: NAUR, Frankfurt: NPK, Nasdaq OMX/First North: NAURo – tillsammans med dotterbolagen ”Northland”, ”NRSA” eller ”Bolaget”) meddelar förändring i bolagets strategi och påbörjar en informell rekonstruktion till följd av låga järnmalmspriser. Den nya strategin fokuserar på att maximera bolagets operationella flexibilitet.

Northlands långsiktiga strategi har sedan 2010 varit inriktad på att utveckla Kaunisvaara för att årligen producera cirka 4 miljoner ton järnmalmskoncentrat från två produktionslinjer. Samtliga större beslut som bolaget fattat de senaste åren har gjorts för att realisera denna strategi. Det omfattar bland annat beslut om personalstyrka, investeringar, kontrakt med nyckelleverantörer och finansiering.

Produktionen från den första produktionslinjen har succesivt förbättrats. Under april och maj nådde Northlands produktionsnivå uppsatta mål för såväl volym som produktionskostnader. Den betydande nedgången i världsmarknadspriset för järnmalm under 2014, från cirka USD 135/dmt i början av året till ett årslägsta på USD 89/dmt, innebär dock att styrelsen kommit fram till att en förändring av företagets strategi är nödvändig under rådande omständigheter.

Ny strategi och operationella implikationer

Northlands nya strategi är inriktad på att nå maximal flexibilitet för såväl verksamhet som kostnadsstruktur för att lättare kunna hantera det volatila världsmarknadspriset på järnmalm. Genom att i nuvarande läge fokusera verksamheten på produktion från nuvarande produktionslinje kan betydande kostnadsbesparingar göras samtidigt som malmreserverna bevaras och den långsiktiga flexibiliteten behålls.

Den nya strategin innebär att Northland kommer att färdigställa produktionslinje två, men att denna inte tas i bruk vid nuvarande prisnivåer. Då den återstående kostnaden för att färdigställa produktionslinjen är begränsad innebär detta att företagets möjlighet att utöka produktionen bibehålls till dess att marknads-förutsättningarna förbättras. Till dess ger den nya strategin Northland möjlighet till både bättre likviditet och ett minskat nyttjande av järnmalmsreserverna i perioder med lågt världsmarknadspris.

När den nya strategin är fullt implementerad är målsättningen att, med produktion från endast en produktionslinje och järnmalmspriser nära nuvarande nivåer, nå break-even på en operationell nivå.

Som en konsekvens av den nya strategin kommer betydande förändringar i Northlands organisation att behöva genomföras. Den lägre kostnadsnivån förväntas uppnås genom organisationsförändringar och produktivitetsförbättringar i kombination med en översyn av vissa leverantörskontrakt. I detta läge är det osäkert hur Northlands anställda kommer att påverkas. Företaget har inlett en dialog med relevanta fackförbund.

Utöver detta kommer Northland att se över och om möjligt förbättra villkoren i leveransavtalen med kunder (”off-take - agreements”). Bland annat har Northland upprättat en icke-bindande avsiktsförklaring med Mitsubishi Corporation RtM International avseende leverans av en betydande del av företagets produktion.

Företaget har också ingått ett icke-bindande intentionsavtal med en strategisk partner. Om detta verkställs kommer den strategiska partnern kunna förse Northland med järnmalm till andra produktionslinjen med start 2016 fram till 2018/2020. Den årliga produktionen skulle då uppgå till cirka 4,4-5,4 miljoner dmtpa. Vid utgången av detta sourcing-avtal kan produktionslinje två istället förses med malm från Sahavaara-depån. Ett eventuellt strategiskt partnerskap förväntas öka Northlands driftskostnader jämfört med vid egen malmbrytning, men kommer samtidigt möjliggöra att de investeringar på cirka USD 150 miljoner som bedöms nödvändiga för att öppna Sahavaara-depån kan senareläggas. En högre produktionsnivå, oavsett om det sker med malm från den strategiska partnern eller med malm från Sahavaara, förutsätter dock antingen en bättre järnmalmsmarknad eller att effekterna från den nya strategin om att sänka produktionskostnaderna slår igenom.

Betalningsinställelse och informell rekonstruktion

För att bibehålla likviditet under genomförandet av den nya strategin har Northland idag beslutat att ställa in sina betalningar till leverantörer och borgenärer. Företaget kommer att gå in i en informell rekonstruktion och samtliga borgenärer kommer att erbjudas förslag till uppgörelse. Denna process kommer att ledas av advokat Lars Söderqvist som också hanterade Northlands formella rekonstruktion under 2013. Den nya strategin kommer även att påverka företagets möjlighet att följa tidsplanen för återbetalningar till borgenärer som upprättades i samband med rekonstruktionen 2013.

Nuvarande marknadsförhållanden, med lågt järnmalmspris, ger inte förutsättningarna för att säkerställa en långsiktig finansieringslösning. Mot bakgrund av detta har inte företagets finansieringsprocess slutförts som planerat utan fortsätter vara ett fokusområde när den nya strategin genomförs. Viktiga intressenter, som större obligationsinnehavare och nyckelleverantörer, har indikerat sitt stöd för den nya strategin.