Northland får dispens för 90-tonslastbilar

Luxemburg den 26 oktober 2012 – Northland Resources S.A. (TSX: NAU, OSL: NAUR, Frankfurt: NPK, STO: NAURo – “Northland” eller “Bolaget”) har av Trafikverket fått dispens för att köra med 90-tonslastbilar.

Northland Resources har tillsammans med Cliffton Mining och lastbilstillverkaren Scania utfört testkörningar av lastbilar med bruttovikt om 90 ton för att optimera de kommande transporterna mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi. Testkörningarna har varit framgångsrika och Trafikverket har nu beslutat att ge Northland dispens för att köra med en bruttovikt om 90 ton istället 60 ton som är standard i Sverige. Dispensen gäller från november 2012 till oktober 2013 och ska i enlighet med standardförfarande förnyas varje år.

”Vi har haft en bra och konstruktiv dialog med Trafikverket från dag ett”, säger Willy Sundling, logistikchef på Northland. ”Även om vi känt oss trygga med att vi skulle få dispensen så är vi nu glada att beslutet fattats så att vi kan påbörja våra transporter i slutet av året”.

Beslutet är taget i enlighet med det normala förfarandet för dispenser på svenska vägar, även om den nu erhållna dispensen är det första exemplet på reguljärtrafik med laster om 90 tons bruttovikt. Northland måste vidta ett antal säkerhetsåtgärder som att sänka hastigheten i tätbefolkade områden och vid två broar.

Northland genomförde sin första malmsprängning den 18 oktober och planerar att starta anrikningen av järnmalm i Kaunisvaara under november månad. Bolaget planerar att producera 1,4 miljoner ton järnmalmskoncentrat under 2013. En produktionstakt om 4 miljoner ton per år beräknas att uppnås under tredje kvartalet 2014.

Northland ska transportera högkvalitativt järnmalmskoncentrat med lastbil från Kaunisvaara till omlastningscentralen i Pitkäjärvi och med tåg på Malmbanan från Pitkäjärvi till Narvik. Den första utskeppningen från hamnen i Narvik är planerad till början av första kvartalet 2013.

För ytterligare information, kontakta:

Karl-Axel Waplan, VD & koncernchef: 0705 104 239
Peder Zetterberg, tillförordnad CFO, 0708 652 120
Anders Antonsson, Vice President – Investor Relations: 0709 994 970

Eller besök vår webbplats: www.northland.eu

Northland är ett gruvbolag som driver en gruva och järnmalmsprojekt i norra Sverige och Finland. Bolagets Kaunisvaara-projekt ska inledningsvis utvinna malm från två magnetitfyndigheter i Sverige. Projektet ska genera ett höghaltigt och högkvalitativt järnmalmskoncentrat. Uppbyggnaden av Kaunisvaaraprojektet i Sverige är i det närmsta klar och gruvbrytningen påbörjades under oktober 2012. Northland har ingått så kallade ”off-take agreements” för hela produktionen från Kaunisvaara de kommande sju till tio åren. Bolaget förbereder även en lönsamhetsstudie (DFS) för Hannukainen-projektet i Kolari i norra Finland. Hannukainen är en så kallad IOCG-fyndighet, vilket innebär att det utöver järnmalm även kan utvinnas guld och koppar. Bolaget förbereder även en DFS för Pellivuoma-fyndigheten som ligger 15 km från anrikningsverket i Kaunisvaara.