Northland genomför sitt tredje uttag från obligationslånet

Luxemburg, 29 november 2012 – Northland Resources S.A. (TSX: NAU, OSE: NAUR, Frankfurt: NPK, STO: NAURo – “Northland” eller “Bolaget”) har av Norsk Tillitsmann fått tillåtelse att genomföra ett tredje uttag om 25 miljoner US-dollar. Efter detta uttag återstår 67 miljoner US-dollar av obligationslånet, som uppgår till totalt 350 miljoner US-dollar.

”Jag är mycket glad över den fortsatt starka utvecklingen av Kaunisvaara-projektet”, säger Northlands VD och koncernchef Karl-Axel Waplan. ”Rapporten från den oberoende konsulten Royal HaskoningDHV är återigen en tydlig bekräftelse på projektledningens förmåga att klara tuffa tidsramar på ett professionellt sätt. Det tredje uttaget ska, i kombination med ytterligare finansiering från en grupp internationella institutioner, säkra att Northland har tillräckligt kapital för att kunna starta produktionen och påbörja utskeppningen till kunder i början av första kvartalet 2013.

I februari 2012 gav Northland ut en företagsobligation till ett värde av 350 miljoner US-dollar. Pengarna är tillgängliga på ett så kallat escrow-konto där Norsk Tillitsmann ASA är ombud för obligationsägarna. Northland har endast tillåtelse ta ut pengar efter att så kallade Cost-to-Complete test (”CTC”) har genomförts av Royal HaskoningDHV (tidigare kallad Turgis Consulting Ltd).

Norsk Tillitsmann har i samförstånd med Northland tillsatt Royal HaskoningDHV att agera som oberoende konsult för att bevaka Northland fram till att obligationen förfaller under 2017. Efter att Royal HaskoningDHV verifierat att Northland klarat det tredje CTC-testet har Bolaget genomfört sitt tredje uttag om 25 miljoner US-dollar. De föregående uttagen om totalt 240 miljoner US-dollar meddelades den 2 juli samt den 17 september 2012.

Northlands obligation har en kupongränta på 13 procent, vilken betalas ut halvårsvis. I enlighet med obligationsavtalet genomfördes den första räntebetal-ningen den 6 september 2012. För att säkerställa de kommande tre ränte-betalningarna planerar Bolaget att behålla återstående summa på escrow-kontot.

Northland är en blivande producent av järnmalm med en portfölj av produktion, utvecklings- och prospekteringsprojekt i norra Sverige och Finland. Den första byggfasen av Kaunisvaara-projektet är snart färdigställt och produktion beräknas starta i november 2012. Northland ska producera ett höghaltigt och högkvalitativt järnmalmskoncentrat i svenska Kaunisvaara, där Bolaget har två fyndigheter, Tapuli och Sahavaara, med magnetitmalm. Northland har ingått så kallade ”off-take agreements” för hela produktionen från Kaunisvaara de kommande sju till tio åren. Bolaget förbereder även en lönsamhetsstudie (DFS) för Hannukainen-projektet i Kolari i norra Finland. Hannukainen är en så kallad IOCG-fyndighet, vilket innebär att det utöver järnmalm även kan utvinnas guld och koppar. Bolaget förbereder även en DFS för Pellivuoma-fyndigheten som ligger 15 km från anrikningsverket i Kaunisvaara.