Northland gör första uttaget från obligationslånet

Luxemburg, 2 juli 2012 – Northland Resources S.A. (TSX: NAU, OSE: NAUR, Frankfurt: NPK – “Northland” eller “Bolaget”) meddelar att bolaget gjort ett första uttag av omkring 155 miljoner US-dollar från sitt obligationslån om totalt 350 miljoner US-dollar.

Det norska bolaget Norsk Tillitsmann följer för investerarens räkning upp och övervakar låntagarens skyldigheter i den norska obligationsmarknaden. Bolaget har nu, efter att erhållit en rapport från den oberoende konsulten Turgis Consultant Ltd (”Turgis”), lämnat sitt medgivande till att Northland gör ett första uttag från det obligationslån som slufördes i mars 2012. Enligt obligationsvill­koren ska Turgis kontrollera att Kaunisvaaraprojektet uppfyller kraven i ett så kallat ”cost-to-complete” test samt bekräfta att projekt utvecklas enligt tidplanen.

”Vi kommer att använda dessa medel till att fortsätta utbyggnaden av vår gruva i Kaunisvaara utanför Pajala”, säger Peder Zetterberg, tillförordnad CFO för Northland Resources S.A. ”Vi beräknar göra ytterligare ett uttag i slutet av augusti 2012, vilket säkerställer att vår produktion av högvärdigt järnmalms­koncentrat kommer igång som planerat under det fjärde kvartalet i år.”

Northlands obligationslån 2017 är noterat på Oslo Børs. Den del som uppgår till 460 000 000 norska kronor handlas under ticker NORES01 och den del som uppgår till 270 000 000 US-dollar handlas under ticker NORES02. Lånet löper till den 6 mars 2017.

VD & koncernchef,
Northland Resources S.A.

Northland är ett gruvbolag under uppbyggnadsfas som driver två järnmalmsprojekt i norra Sverige och Finland. Bolagets Kaunisvaara-projekt ska inledningsvis utvinna malm från två magnetitfyndigheter i Sverige.  Projektet ska genera ett höghaltigt och högkvalitativt järnmalmskoncentrat. Färdigställandet av Kaunisvaaraprojektet i Sverige fortlöper och produktionen är planerad att påbörjas under fjärde kvartalet 2012. Northland har ingått så kallade ”off-take agreements” för hela produktionen från Kaunisvaara. Bolaget förbereder även en lönsamhetsstudie (DFS) för Hannukainen-projektet i Kolari i norra Finland. Hannukainen är en så kallad IOCG-fyndighet, vilket innebär att det utöver järnmalm även kan utvinnas guld och koppar.  Bolaget förbereder även en DFS för Pellivuoma-fyndigheten som ligger 15 km från anrikningsverket i Kaunisvaara.