Northland har slutfört sitt andra ”Cost-to-Complete test”

Luxemburg, 17 september 2012 – Northland Resources S.A. (TSX: NAU, OSL: NAUR, Frankfurt: NPK – “Northland” eller “Bolaget”) har klarat kraven i det andra så kallade ”Cost-to-Complete test”, utfört av den oberoende konsulten Royal HaskoningDHV. Med detta besked har obligationsägarnas ombud nu gett klartecken till att Bolaget är berättigat till det andra uttaget om cirka 90 miljoner US-dollar från obligationslånet om totalt 350 miljoner US-dollar.

I februari 2012 gav Northland Resources ut en obligation till ett värde av 350 miljoner US-dollar. Pengarna finns på ett så kallat escrowkonto för vilket Norsk Tillitsmann ASA (“Norsk Tillitsmann”) agerar ombud för obligationsägarna. Northland har möjlighet att ta ut pengarna från kontot efter att ha genomfört tester, så kallade ”Cost-to-Complete”, som genomförs av Royal HaskoningDHV (tidigare Turgis). Syftet med testerna är att säkerställa att Northland har tillräckliga medel för att färdigställa Kaunisvaaraprojektet.

”Vi är nöjda med resultatet av Royal Haskonings besök och analys av den snabba utvecklingen av vårt projekt”, säger Karl-Axel Waplan, VD & koncernchef för Northland. ”Deras rapport samt godkännandet av Norsk Tillitsmann tillåter oss att genomföra ett andra uttag. Efter det uttaget kommer Northland ha tillräckliga medel för att starta produktionen”.

Norsk Tillitsmann, i samförstånd med Northland, har utsett Royal Haskoning till oberoende konsult att övervaka Northland fram till att obligationen förfaller år 2017. Då Royal Haskoning nu verifierat att Northland levt upp till kraven i det andra ”Cost-to-Complete test”, är Northland berättigat att ta ut ytterligare omkring 90 miljoner US-dollar. Det första uttaget om 150 miljoner US-dollar tillkännagavs den 2 juli 2012.

Northlands obligationslån har en kupongränta på 13 procent, vilken betalas ut halvårsvis. Den första räntebetalningen genomfördes den 6 september 2012.