Northland Resources’ resultat för andra kvartalet 2012

Luxemburg, 9 augusti 2012 – Northland Resources S.A. (TSX: NAU, OSE: NAUR, Frankfurt: NPK – “Northland” eller “Bolaget”) har idag offentliggjort delårsrapporten för årets andra kvartal, som avslutades 30 juni 2012.

Karl-Axel Waplan, VD & koncernchef för Northland Resources S.A., kommenterar utvecklingen i delårsrapporten:

”Under årets andra kvartal har byggandet av Kaunisvaaraprojektet fortsatt utvecklas enligt plan. Detta gör att vi har goda förhoppningar om att Nortland kommer att kunna starta produktionen av högvärdigt järnmalmskoncentrat från och med slutet av 2012.

Vi är även nöjda med att många vill arbeta hos oss på Northland Resources. Vi har lyckats attrahera kompetenta och erfarna medarbetare till alla befattningar inom den nya organisationen som kommer att ta över projektet och ansvara för att verksamheten driftsätts från och med årets fjärde kvartal.

På uppdrag av den Norsk Tillitsmann, den norska myndighet som tillvaratar obligationsägarnas intressen, genomför den oberoende ingenjörskonsulten Turgis Consulting Ltd (”Turgis”) noggranna studier av projektets utveckling, finansiella prognoser och förväntad kostnader för att komma till produktionsstart, så kallad ”cost-to-completion”. I slutet av juni bekräftade Turgis att projektet genomförs enligt plan, vilket gav oss möjlighet att ta ut 155 miljoner US-dollar från obligationslånet som totalt uppgick till 350 miljoner US-dollar. Vi planerar att genomföra en andra cost-to-completion test för att kunna möjliggöra ett andra uttag i slutet av augusti eller början av september 2012.

Den 25 september 2012 välkomnar vi investerare, analytiker och media till Bolagets kapitalmarknadsdag i London. Vi kommer att presentera det senaste från utvecklingen i Kaunsivaara, logistikkedjan från gruva till hamn samt ge mer detaljer om projektets finansiella situation.”

Sammandrag av kvartal och helårsinformation
USD m
Q2 (3 mån) per den 30 juni2012 Q2 (3 mån) per den 30 juni2011 Q1-Q2
(6 mån)Per den
30 juni  2012
Q1-Q2
(6 mån)Per den
30 juni
12 (mån) Per den 31 dec2011
Net Profit / (Loss) (21,6) (8,7) (22,9) 0,2 (38.1)
- per share, USD (0,04) (0,04) (0,05) 0.00 (0.17)
Mineral properties expenditures, Sweden 0,5 0,9 1,0 1,5 2.7
Mineral properties expenditures, Finland 2,1 6,1 6,5 9,0 20,1
Mines under construction expenditures, Sweden and Norway 165,2 25,1 251,9 38,0 180,2
Cash, end of period balance 72,3* 213,2 72,3* 213,2 38,3
Number of Common shares 514 178 899 225 483 899 514 178 899 225 483 899 226 628 899

* inkluderar ej kapital från obligationslånet

Marknadutsikt

Northland Resources planerar att under fjärde kvartalet 2012 starta brytning av järnmalm. Under resterande del av 2012 planerar Bolaget att genomföra följande:

1. Att denomföra den första fasen av uppbyggnaden av Kaunisvaaraprojektet enligt tidplan
  1. Att under fjärde kvartalet starta produktionen i Kaunisvaara

Bolaget planerar att starta produktionen vid Tapuligruvan under fjärde kvartalet 2012, med första leverans av högvärdigt järnmalmskoncentrat under första kvartalet 2013. Från och med 2015 beräknas årsproduktionen uppgå till 4 miljoner ton av torrt material och med produktionsstart av Sahavaaragruvan under 2016 beräknas årsproduktionen uppgå till 4,4 miljoner ton från år 2017.

1. Att färdigställa Definitive Feasiblity Studies (”DFS”) för Hannukainen och Pellivuomafyndigheten

Publicering av resultatet i DFS-rapporterna för Hannukainen och Pellivuoma beräknas ske i slutet av 2012 respektive i början av 2013.

Detta pressmeddelande är en sammanfattning av information och detta innebär en begränsning av den information som krävs för ett investeringsbeslut. Sådana beslut bör ske efter rådgivning av certifierade finansiella rådgivare.

Komplett version av Northland Resources S.A.:s delårsrapport (Management’s Discussion and Analysis (”MD&A”) och Unaudited Interim Financial Statements har idag, den 9 augusti 2012, publicerats på Bolagets webbplats, http://www.northland.eu/sv-se/investor-relations/financials/financial-statements.

Kommande rapporttillfällen

14 november 2012:      Financial Statement and MD&A for Q3 2012

12 februari 2013:          Financial Statement and MD&A for Q4 2012 and

Full-Year 2012

Kapitalmarknadsdag 2012

Northland Resources S.A. kommer att bjuda in investerare, analytiker och journalister till en Kapitalmarknadsdag i London den 25 september 2012. Programmet kommer att innehålla en strategisk och finansiell uppdatering.

FORWARD-LOOKING INFORMATION

Certain statements contained in this MD&A and elsewhere constitute forward-looking statements. Such forward-looking statements involve a number of known and unknown risks, uncertainties and other factors which may cause the actual results, performance or achievements of the Company to be materially different from any future results, performance or achievements expressed or implied by such forward-looking statements. Readers are cautioned not to place undue reliance on these forward-looking statements, which speak only as of the date the statements were made, and readers are advised to consider such forward-looking statements in light of the risks set forth below.