Northland Resources verksamhetsrapport september 2012

Luxemburg, 25 september 2012 – Northland Resources S.A. (TSX: NAU, OSL: NAUR, Frankfurt: NPK – “Northland” eller “Bolaget”) publicerar sin fjärde uppdatering av verksamheten och uppbyggnaden av Kaunisvaaraprojektet. Under den senaste perioden, 1 juli – 21 september, har Northland bland annat uppfyllt sitt andra så kallade ”Cost-to-Complete test och kunde därmed genomföra sitt andra uttag på 90 miljoner US-dollar från obligationslånet.

• Tidsplanen för Kaunisvaaraprojektet ligger fast. Produktionsstart är planerad till november 2012 och första utskeppning i början av första kvartalet 2013.
  • Den första produktionslinjen i Kaunisvaara var slutförd till 91 procent och följer tidsplanen.
  • Den oberoende konsulten Royal HaskoningDHV samt Norsk Tillitsmann har bekräftat att Northland uppfyllt kraven för det andra ”Cost-to-Complete test”. Bolaget kunde därmed genomföra sitt andra uttag från obligationslånet om 90 miljoner US-dollar den 21 september 2012.
  • Den svenska regeringen kommer att finansiera förbättringar av Malmbanan samt av vägen mellan Kaunisvaara och Svappavaara.
  • Northland har blivit tilldelade de fyra önskade tågtiderna på Malmbanan. Dessa är tillgängliga från och med den 8 december 2012.
  • Första sprängningen av 400 000 ton gråberg vid Tapuligruvan har genomförts.
  • Northland planerar att öka produktionsvolymerna under 2013 till 1,4 miljoner ton samt nå en årlig produktionstakt på 4 miljoner ton under tredje kvartalet 2014, ett kvartal tidigare än förväntat.

I det engelska pressmeddelandet ”Northland Resources’ Operational Update – September 2012”, publicerat den 25 september 2012, återfinns rapporttexten i sin helhet.