Northland tilldelas de begärda tågtiderna på Malmbanan

Luxemburg, 17 september 2012 – Northland Resources S.A. (TSX: NAU, OSE: NAUR, Frankfurt: NPK – “Northland” eller “Bolaget”) meddelar att Trafikverket tilldelat Bolaget fyra tåglägen per dag på Malmbanan. Dessa tåglägen var de som Northland efterfrågat för att kunna transportera sitt högkvalitativa järnmalmskoncentrat till hamnen i Narvik.

Trafikverket har idag presenterat Tågplan 2013, vilken styr tilldelningen av tågtider för det kommande året. I planen ingick fyra tåglägen för Northland på Malmbanan, den järnvägslinje som Northland kommer använda för att transportera järnmalmskoncentratet till djupshavshamnen i Narvik.

”Vi välkomnar beslutet från Trafikverket”, säger Willy Sundling, Northland Resources logistikchef. ”Beslutet visar att myndigheterna har strävat efter att tillmötesgå alla intressenters behov och krav”.

De fyra tågtiderna per dag kommer vara tillgängliga från och med den 8 december. Produktionen av järnmalmskoncentrat i Kaunisvaara är planerad att påbörjas under fjärde kvartalet 2012. Utskeppning av järnmalmskoncentratet från Narvik är planerad till början av första kvartalet 2013.

”Med tilldelningen av tågtiderna faller alla tre delar av logistikkedjan på plats i ett sömlöst system som ger Northland och alla dess intressenter maximalt värde”, säger Allan Murphy, General Manager på Savage Services, Northlands samarbetspartner som ansvarar för koordination och ledning av logistikkedjan.