Northland välkomnar regeringens infrastruktursatsning

Luxemburg, 5 september 2012 – Northland Resources S.A. (TSX: NAU, OSE: NAUR, Frankfurt: NPK – “Northland” eller “Bolaget”) har idag mottagit beskedet att den svenska regeringen satsar på förbättrad infrastruktur i Norrbotten. Bland annat tillförs nya resurser för att öka kapaciteten på Malmbanan. 1,3 miljarder är även öronmärkta för vägen mellan Pajala och Svappavaara där Northlands järnmalm kommer transporteras.

Northland räknar med att påbörja produktionen av högvärdigt järnmalmskoncentrat i Kaunisvaara utanför Pajala under det fjärde kvartalet 2012. I början av 2013 ska järnmalmen börja tranporteras från Kaunisvaara 150 km med lastbil till en omlastningscentral i Pitkäjärvi utanför Svappavaara. Därefter kommer produkten att transporteras på Malmbanan till Narvik i Norge för vidare utskeppning till slutkunder.

Northland välkomnar därför regeringens besked att den kommer satsa ytterligare pengar till infrastruktur i regionen. Totalt föreslås infrastrukturåtgärderna öka med 106 miljarder kronor för perioden 2014-2025 jämfört med den tidigare perioden 2010-2021.

”För att gruvindustrin ska kunna fortsätta att fungera som tillväxtmotor och jobbgenerator inte minst i Norrland presenterar regeringen idag investeringar för upprustning av Malmbanan och vägen mellan Pajala och Svappavaara. Sammanlagt investeras ytterligare cirka 3,5 miljarder kronor åren 2013-2017 i gruvrelaterad infrastruktur”, skriver regeringen i en promemoria.

Idag finns en infrastrukturlösning som gör att Northland kan påbörja leveranserna som planerat. På sikt är det dock viktigt för bolaget att vägarna förbättras ytterligare och att kapaciteten på Malmbanan utökas.

”Vi på Northland är oerhört glada över dagens besked att 1,3 miljarder ska satsas på vägen mellan Svappavaara och Pajala och de tillkommande pengarna till Malmbanan. Det visar att regeringen bedömer att vår bransch är viktig för såväl regionen som för Sverige. En bra infrastruktur i kombination med satsningen på utbildning är en viktig fråga för den svenska gruvnäringens utveckling. Northland kommer börja sälja järnmalmskoncentrat redan i början av nästa år. För den långsiktiga lönsamheten är dock en järnväg mellan Svappavaara och Pajala den bästa lösningen, säger Karl-Axel Waplan, VD och koncernchef för Northland Resources.

Läs promemorian här: