Analys av mobilnummerportabilitet i Finland

Analys av mobilnummerportabilitet i Finland HELSINGFORS - 26 februari, 2003 - Enligt EU direktivet 2002/22/EY ska det i alla EU länder vara möjligt att behålla sitt mobiltelefonnummer när man byter operatör. En ändring av finsk lag har genomförts för att följa det direktivet och de finska operatörerna ska erbjuda nummerportabilitet i Finland fr o m den 25 Juli 2003 enligt denna lagändring. DNA Finland Oy, Oy Radiolinja Ab, Sonera Oyj och Telia Mobile AB i Finland har kommit överens om att låta en extern part genomföra en analys av lösningar för mobilnummerportabilitet i Finland. Företagen har gemensamt beslutat sig för att använda Northstream AB för att analysera implementeringslösningen. Uppdateringar kring projektet och projektstatus kommer att lämnas under våren 2003. Om Northstream: Northstream erbjuder strategisk rådgivning inom såväl teknik som affärsutvecklingsområdet till den internationella trådlösa industrin. Northstream har samlat ett multinationellt team med några av världens främsta experter och analytiker inom trådlös kommunikation. Northstream arbetar för flera av världens ledande operatörer och leverantörer och några av de ledande investment bankerna och finansiella institutionerna. Northstream finns i Stockholm (Sverige), Sophia Antipolis (Frankrike) och Tokyo (Japan). För mer information kontakta: Tommy Ljunggren, Pressansvarig Northstream AB Tel : +46 705 91 00 64, press@northstream.se Mika Martikainen, Senior Consultant, Tel +358407770066 Oy DNA Finland Ab, Technology Director Taneli Ropponen, Tel +358440441600 Oy Radiolinja Ab, Business Developement Director, Mikko Mattinen, Tel. +358505066448 Sonera Oyj, R&D Director Timo Ahomäki, Tel. +358405158887 Telia Mobile AB in Finland, Lawyer, Päivi Rokkanen, Tel. +358415004291 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/26/20030226BIT00300/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/26/20030226BIT00300/wkr0002.pdf