Bluetooth: Slopade manualer är krav för framtida succé

Bluetooth: Slopade manualer är krav för framtida succé STOCKHOLM- 24 juli, 2002- Trots att Bluetooth tekniken hör till veteranerna på den trådlösa arenan, har den fortfarande långt kvar innan den fullt förmår att utnyttja sin potential. Enligt en ny rapport från Northstream bestäms Blutooths framgång av hur väl tillverkare och utvecklare av Bluetooth-applikationer lyckas med uppdraget att göra Bluetooth enkelt och användarvänligt. Av de olika trådlösa teknikerna har Bluetooth flera tydliga fördelar: den är väl anpassad för massmarknaden för utrustning för mobil kommunikation på grund av sin låga kostnadsstruktur, låg strömförbrukning och stöd för röstkommunikation. Det dystra marknadsläget inom den trådlösa industrin har ökat intresset för Bluetooth som en potentiell källa till intäkter och expanderade marknadsandelar för operatörerna. På den nuvarande marknaden letar operatörerna efter nya sätt att koppla upp sig till och dra nytta av sina trådlösa nätverk. Bluetooth för mobila operatörer fungerar som ett stöd till GPRS- och 3G-tjänster genom att underlätta och öka användandet av mobil datakommunikation. - Det är tydligt att utvecklingen vad gäller användandet av Bluetooth gått långsammare än förväntat. Huvudorsaken till detta är att Bluetooth är för krångligt för den vanliga användaren. Enda sättet att göra Bluetooth till en succé är att fokusera på användbarhet för konsumenterna i dag, säger Jan Johannesson på Northstream. För att Bluetooth ska komma till sin rätta krävs ett antal åtgärder för att öka användarvänligheten: · Producenter av Bluetooth-utrustning måste fokusera på vad konsumenterna verkligen behöver, inte på krånglig teknik. · Ett intuitivt gränssnitt. Det måste vara enklare och snabbare att installera en Bluetooth applikation och det måste vara möjligt att använda en Bluetooth applikation med så lite behov av konfiguration som möjligt (om någon överhuvudtaget behövs). · Mer intuitiva installationsprocedurer och smidig interaktion mellan olika apparater. · Interoperabilitet mellan Bluetooth-applikationer från olika tillverkare. · Tillverkare av Bluetooth-utrustning måste ta hänsyn till operatörernas behov att effektivt kombinera Bluetooth och GPRS- och 3G- tjänster för att förenkla användandet av mobil data. - Erfarenheterna från WAP och GPRS visar klart den negativa effekten av ett alltför komplicerat användargränssnitt. För det mesta struntar den vanliga användaren i dag i manualen innan han använder sin Bluetooth produkt. Om användaren inte lyckas att få den att fungera vid första eller andra försöket är det mest sannolikt att denne inte ens kommer att försöka en tredje gång. Det är därför Bluetooth måste lära sig att leva i en värld utan manualer och med mycket litet intresse att tillägna sig kunskaper i krånglig teknik, säger Jan Johannesson. Bluetooth är en standard för trådlös kommunikation med begränsad räckvidd som tidigt väckte stort intresse inom branschen. Bluetooth lanserades första gången 1998, och the Bluetooth Interest Group (SIG) har nu över 2000 företag som medlemmar. Rapporten "Bluetooth usability" finns tillgänglig på www.northstream.se Om Northstream Northstream erbjuder strategisk rådgivning inom såväl teknik som affärsutvecklingsområdet till den internationella trådlösa industrin. Northstream har samlat ett multinationellt team med några av världens främsta experter och analytiker inom trådlös kommunikation. Northstream arbetar för flera av världens ledande operatörer och leverantörer, t.ex. Vodafone, AT&T, NTT DoCoMo, Mitsubishi, Ericsson, Nokia och Siemens. Northstream arbetar även för andra konsulter såsom Accenture och några av de ledande investment bankerna och finansiella institutionerna. Northstream grundades 1998 och finns i Stockholm (Sverige), Sophia Antipolis (Frankrike), Tokyo (Japan), Hong Kong (HK) och Henley on Thames (Storbritannien). För mer information kontakta : Tommy Ljunggren, Pressansvarig Tel: + 46 705910064 tommy.ljunggren@northstream.se press@northstream.se www.northstream.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se