M-betalning - konsten att förvandla mobiltelefonen till en trådlös plånbok

M-betalning - konsten att förvandla mobiltelefonen till en trådlös plånbok STOCKHOLM- 5 september, 2002 - Mobila betalningar (M-betalningar) skapar nya möjligheter och utmaningar för mobila operatörer, finansiella institutioner och nya aktörer inom trådlös kommunikation. I dagsläget finns det dock få anledningar för den genomsnittlige användaren att byta sin plånbok mot en mobil. För att klara ett brett genombrott krävs en rad förändringar av befintliga mobila betalningsmetoder, säger Northstream i en färsk analys. - Vissa av de tjänster som hittills lanserats har lyckats väl, medan andra misslyckats. Ett intressant exempel är företaget Mint i Sverige, säger Zack Uchovsky hos Northstream. - Mint lanserades med förhoppningen att bli en allmänt accepterad betalningsmetod för köp i affärer och restauranger samt vid betalning av parkeringsavgifter. Betalningsmetoden visade sig fungera mindre väl bland affärer och restauranger medan den fick god genomslagskraft vid betalning av parkeringsavgifter. Detta kommer sig framförallt av den ökade flexibiliteten som metoden erbjuder samt möjligheten till exakt betaltid och möjligheten att slippa småmynt. Men för att lyckas med mobila betalningslösningar krävs enkla och användarvänliga tjänster, kunskap om marknaden och rätt samarbetspartners. Det finns en uppenbar önskan hos alltifrån banker till oberoende aktörer, att omvandla de vanliga mobiltelefonerna till plånböcker eller kreditkort. För att detta skall locka den genomsnittlige användaren och affärs- samt restauranginnehavare återstår emellertid att övervinna ett antal utmaningar och hinder, säger Zack Uchovsky. Det får anses som högst osannolikt att ett scenario av typen "vinnaren tar allt" uppstår, där exempelvis mobila operatörer slår ut banker eller omvänt. Vi tror att den framtida marknaden inom M-betalningar snarare kommer att vara ett samspel mellan olika aktörer där var och en tar sin beskärda del av kakan. Rapporten "Mobile Payments" finns tillgänglig för nedladdning från www.northstream.se För mer information var vänlig kontakta: Zack Uchovsky Tel: + 33 618 41 68 39 zach.uchovsky@northstream.se press@northstream.se www.northstream.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/04/20020904BIT00640/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/04/20020904BIT00640/wkr0002.pdf