Northstreams trender och utmaningar för mobilindustrin 2003

Northstreams trender och utmaningar för mobilindustrin 2003: Från fest till vardag - ljus framtid för mogen industri STOCKHOLM - 12 februari, 2003 - Efter en dramatisk berg-och-dalbane resa mellan succé och fiasko, måste nu mobilindustrin anpassa sig till livet som normal industri med normala vinstmarginaler. I 2003 års upplaga av "Trådlösa trender och utmaningar" visar Northstream på trender och utmaningar på vägen mot en lönsam trådlös industri. - Efter ett antal dramatiska år befinner sig nu mobiloperatörerna i en bransch som är betydligt mer mogen, med lägre vinstmarginaler och som nu står inför samma utmaningar som andra branscher, säger Bengt Nordström på Northstream. - Branschen lider av stagnation efter 10 år av dramatisk tillväxt. Men mobil kommunikation har en stark bas, befintliga användare genererar 30 miljarder USD i intäkter globalt per år med bara 20 procents penetration. Med det perspektivet ser framtiden ljus ut för tjänsteleverantörer som arbetar hårt och med smarta men försiktiga strategier. Branschen måste nu anpassa sig till nya, mer normala förutsättningar. Northstreams "att-göra-lista" för den "trådlösa VD:n": · Förbered för mer normala vinstmarginaler · Blicka inåt - förbättra logistik och organisationens effektivitet · Städa upp bland i tjänsterna och partnerskapen · Var djärv - utveckla nya tjänster i allt snabbare takt och överge de olönsamma · Leverera helhetslösningar, end-to-end, så behåller du kunderna Northstreams lista med trender och utmaningar innehåller även: Tidiga lärdomar från MMS Marknaden drivs fortfarande av mobila terminaler. Hittills har de nya terminalerna med färgskärm, avancerat ljud och spel visat kunderna att marknaden erbjuder nya möjligheter. Men trots att MMS-kapabla telefoner lanseras, saknas det fortfarande attraktiva MMS tjänster i tillräcklig omfattning. Här kan också små insatser snabbt leda till stora förbättringar. Förändringar på 3G marknaden Nya 3G utmanare med mycket kapacitet på arenan kommer med största sannolikhet att leda till ett priskrig. Northstream förutspår att priserna kommer att sjunka snabbare och mer dramatiskt för 3G än vad som blev fallet när GSM introducerades. Denna förändring av konkurrenssituationen är den viktigaste faktorn för mobila operatörer under 2003 och kan bli start för ökad efterfrågan på bandbredd från konsumenterna. Teknologin bakom 3G är mindre intressant, viktigare är att svara på frågan "Hur kan vi göra ökad mobil kommunikation till en positiv och användbar upplevelse för användarna"? Inkörsporten till 3G GPRS har potential att bli en inkörsport till 3G. Tekniken har stor betydelse för den framtida tillväxten inom industrin eftersom det kommer att bidra till ett ökat användande av mobil datakommunikation. Men med den nuvarande bristen på fungerande GPRS roaming får tyvärr användarna en klar fingervisning om att de inte kan lita på att trådlösa tjänster finns tillgängliga när de behövs. Utan effektiv och omfattande roaming har trådlösa tjänster långt kvar till att bli en succé, så detta måste- och kan- förändras. Outsourcing på en helt ny nivå - terminal ODM företag Med outsourcing av utveckling och även tillverkning till "Original Design Manufacturing" (ODM) företag, kommer den gamla värdekedjan inom tillverkning av mobilterminaler att brytas. - Operatörer kommer att upptäcka att det blir betydligt lättare att skräddarsy mobiler under eget märke. Med en ny logik för utvecklingskostnader och logistik blir det lättare att erbjuda skräddarsydda telefoner. De traditionella tillverkarna kommer att möta nya utmanare som konkurrerar, inte bara med lägre kostnader utan även med hög kvalitet och tekniskt avancerade terminaler, säger Bengt Nordström. Träffa Northstream i Cannes på 3GSM World Congress, 17-21 februari 2003, hall 2, monter F57 och Hospitality Suite 301 eller besök hemsida www.northstream.se som uppdateras kontinuerligt med nyheter från utställningen. Om Northstream Northstream erbjuder strategisk rådgivning inom såväl teknik som affärsutvecklingsområdet till den internationella trådlösa industrin. Northstream har samlat ett multinationellt team med några av världens främsta experter och analytiker inom trådlös kommunikation. Northstream arbetar för flera av världens ledande operatörer och leverantörer såsom Vodafone, AT&T, NTT DoCoMo, Orange, Sonera, Telia, Mitsubishi, Ericsson, Nokia och Microsoft, och några av de ledande investment bankerna och finansiella institutionerna. Northstream finns i Stockholm (Sverige), Sophia Antipolis (Frankrike) och Tokyo (Japan). För mer information besök www.northstream.se För mer information kontakta: Tommy Ljunggren Tel : +46 705 91 00 64 press@northstream.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/12/20030211BIT01230/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/12/20030211BIT01230/wkr0002.pdf