ODM-tillverkning - En helt ny nivå av outsourcing

ODM-tillverkning - En helt ny nivå av outsourcing CANNES - 20 februari, 2003 - Är det en Sony Ericsson? Är det en Motorola? Då kan telefonen lika gärna vara från GVC eller BenQ. I och med att utveckling och tillverkning i allt större utsträckning läggs på Original Design Manufacturing (ODM) företag, så kommer den existerade värdekedjan inom mobiltelefon-marknaden att försvinna. Enligt Northstream, kommer ODM-tillverkade produkter att växa kraftigt och stå för over 40 procent av marknaden år 2005. Med utvecklingen skapas nya möjligheter, men också nya utmaningar för både operatörer och tillverkare. Utveckling och tillverkning av mobiltelefoner är inte vad det har varit. - Äger du en Motorola T191 eller C300 eller kanske rent av en Sony Ericsson T200 eller R600? Då tror du förmodligen att Motorola och Sony Ericsson är tillverkarna bakom dessa modeller, säger Anders Lindqvist, rådgivare på Northstream. - Men när det gäller Motorola så är det Taiwanbaserade BenQ som står bakom utveckling och tillverkning av både T191 och C300. I Sony Ericssons fall är det GVC, den mobila delen av Lite-On Technology, som är ODM-företaget bakom utveckling och produktion av modellerna T200 och R600. Detta är bara några exempel på mobiltelefoner som i allt större utsträckning utvecklas och tillverkas av ODM-företag. ODM är en företeelse som har växt mycket snabbt och är idag en viktig ingrediens i receptet för hur man utvecklar och tillverkar en mobiltelefon. Etablerade tillverkare förlitar sig på tidigare okända underleverantörer för att minimera risker och ansträngning i arbetet med att utöka och bibehålla sina produktportföljer. Enligt analytiker hos Northstream kommer ODM-företagen att växa från 7-8 procent 2002 av den totala marknaden till över 40 procent år 2005. Många mobiltillverkare, med Motorola och Sony Ericsson i spetsen, har redan i stor utsträckning börjat köpa telefoner och tjänster från ODM- företag. Skälet är en önskan att att färdigställa sina produktportföljer, sänka interna utvecklingskostnader och kunna introducera nya telefoner och koncept med liten finansiell risk. Andra exempel är Microsoft som använder ODM-företag som ett alternativ för att introducera telefoner med Microsofts operativsystem på marknaden. I dag är Taiwan det mest dominerande landet på marknaden vad gäller antalet ODM-företag och exportörer av ODM-telefoner. Korea ligger på en stark andraplats men man ser att andra regionen nu utmanar Asiens dominerande ställning. Det Finlandbaserade företaget Microcell är ett exempel på ett ODM-företag på frammarsch. Microcell är ODM-företaget bakom Sony Ericssons modell T66. - ODM-företagens snabba tillväxt och nya affärsmodeller kommer helt att ändra värdekedjan inom utveckling och tillverkning av mobiler, säger Anders Lindqvist. - Mobiltillverkare kommer att hitta nya sätt att utveckla sin produktportfölj medan operatörer ser nya möjligheter att utveckla egna skräddarsydda terminaler som inte nödvändigtvis kommer från traditionella tillverkare. Träffa oss i Cannes på 3GSM World Congress, 17-21 februari 2003, hall 2, monter F57 och Hospitality Suite 301 eller besök hemsida www.northstream.se som uppdateras kontinuerligt med nyheter från utställningen. Om Northstream: Northstream erbjuder strategisk rådgivning inom såväl teknik som affärsutvecklingsområdet till den internationella trådlösa industrin. Northstream har samlat ett multinationellt team med några av världens främsta experter och analytiker inom trådlös kommunikation. Northstream arbetar för flera av världens ledande operatörer och leverantörer såsom Vodafone, AT&T, NTT DoCoMo, Orange, Sonera, Telia, Mitsubishi, Ericsson, Nokia och Microsoft, och några av de ledande investment bankerna och finansiella institutionerna. Northstream finns i Stockholm (Sverige), Sophia Antipolis (Frankrike) och Tokyo (Japan). För mer information kontakta: Tommy Ljunggren Tel : +46 705 91 00 64, press@northstream.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/20/20030219BIT01170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/20/20030219BIT01170/wkr0002.pdf