WLAN - utmaning att locka användare till uppkoppling på allmän plats

WLAN - utmaning att locka användare till uppkoppling på allmän plats STOCKHOLM - 30 januari, 2003 - Wireless Local Area Network (WLAN) har uppnått stora framgångar i trådlösa nätverk för kontors- och hemmabruk vilket bland annat lett till att försäljningen av WLAN-utrustning ökade kraftigt under 2002. Nu är utmaningen att övertyga användarna att använda publikt WLAN på caféer, flygplatser och hotell. En ny rapport från Northstream tar upp möjligheter, utmaningar och strategier för tjänster baserade på publikt WLAN. Förra året ökade den globala försäljningen av WLAN-utrustning med 70 procent och intäkterna landade kring 2.1 miljarder USD. En ökande andel företag i Nordamerika, Asien och Europa integrerar WLAN i företagets IT- struktur. Det är dock stor skillnad mellan framgången för WLAN på kontor och i hushåll, jämfört med de affärsmöjligheter som öppnar sig med publikt WLAN på caféer, flygplatser, hotell och andra offentliga platser. - Storleken och värdet på marknaden för publikt WLAN, som i huvudsak utgörs av mobila företagsanvändare, är osäker och marknadsstrukturens instabilitet visar på en hög risk för bristande lönsamhet, säger Tommy Ljunggren på Northstream. Publikt WLAN kräver engagemang, kunskap om var det finns täckning och tillgång till rätt utrustning hos användarna. Man måste hitta en lämplig plats att sitta på, ställa in nätverksinställningarna och slutligen (oftast) betala för tillgång till nätverket. Denna process är ofta alltför omständlig och komplicerad för att attrahera majoriteten av potentiella användare. Det betyder att publikt WLAN främst kan nå framgång på de ställen där affärsresenärer uppehåller sig en längre tid, t.ex. på hotell, konferenscenter och kommunikationscentra (flygplatser etc.). - Trots dessa hinder och osäkerheten har vi i våra studier för olika operatörer sett ett potentiellt strategiskt värde i att erbjuda publikt WLAN för mobiloperatörer, säger Tommy Ljunggren: · Det totala användandet av mobilt Internet och trådlösa tjänster skulle kunna öka totalt om kompletterande tjänster såsom publikt WLAN erbjuds tillsammans med GPRS och 3G-tjänster. · Erbjudanden om GPRS och 3G-tjänster kan göras mer attraktiva med publikt WLAN som en mervärdestjänst. · Att inte erbjuda publikt WLAN när konkurrenter har det kan vara ett riskabelt beslut. Northstreams rapport om publika WLAN-tjänster går att ladda ned på www.northstream.se Träffa oss i Cannes på 3GSM World Congress, 17-21 februari 2003, hall 2, monter F57 och Hospitality Suite 301 eller besök hemsida www.northstream.se som uppdateras kontinuerligt med nyheter från utställningen. Om Northstream Northstream erbjuder strategisk rådgivning inom såväl teknik som affärsutvecklingsområdet till den internationella trådlösa industrin. Northstream har samlat ett multinationellt team med några av världens främsta experter och analytiker inom trådlös kommunikation. Northstream arbetar för flera av världens ledande operatörer och leverantörer. Northstream finns i Stockholm (Sverige), Sophia Antipolis (Frankrike) och Henley on Thames (Storbritannien). För mer information kontakta: Tommy Ljunggren Tel : +46 705 91 00 64, tommy.ljunggren@northstream.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/30/20030130BIT00510/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/30/20030130BIT00510/wkr0002.pdf