Scandinavian Health Innovations AB (publ) offentliggör delårsrapport för perioden januari-juni 2019

Sammanfattning April-juni 2019 (jämfört med april-juni 2018)

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 2 634 TKR (1 541 TKR), en ökning med cirka 71 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -173 TKR (-895 TKR)
  • Soliditeten uppgick till 35 procent (43).
  • Kassaflödet från den löpnade verksamheten för perioden uppgick till -708 TKR (-866 TKR).

Januari-juni 2019 (jämfört med januari-juni 2018)

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 4 502 TKR (2 820), en ökning med cirka 60 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -760 TKR (-1 909).
  • Soliditeten uppgick till 35 procent (43).
  • Kassaflödet från den löpnade verksamheten för perioden uppgick till -770 TKR (-2 195).

Väsentliga händelser under perioden

• Dr Sannas lanserade 2 nya produkter, solskydd spf 20 och spf 30.
  • Jesper Yrwing tillträdde den 1 april som tf. CFO för Koncernen.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Bolaget har startat ett nytt dotterbolag som avser lansera sin tekniska plattform under Q4 2019.

VD kommentar

Bästa aktieägare,

Det har minst sagt varit ett händelserikt kvartal. Fokus har varit att planera inför höstens satsningar och lanseringar i kombinations med fortsatt tillväxt och lönsamhetsförbättring för dotterbolaget Dr Sannas. Koncernen uppvisade en tillväxt över 70 procent under det andra kvartalet 2019 jämfört med samma period 2018.

Vi har ytterligare effektivi­sera verksamheten under kvartalet och lagt stort fokus på att förfina och utveckla vår online strategi som gett ökad omsättning och förbättrat resultat samtidigt som det är en viktig pusselbit för att snabbt kunna expandera framtida nya varumärken. En av våra styrkor ligger i vår marknads- och försäljningsstrategi online som både är skalbar på nya marknader likväl som att den snabbt kan implementeras för nya varumärken och förvärv.

Det är mycket glädjande att i denna rapport kunna presentera ett betydligt bättre rörelseresultat under kvartalet jämfört med samma kvartal 2018. Jag hoppas att du som investerare ser att våra rapporters resultat och tillväxt ligger i linje med det vi tidigare kommunicerat om ökat tillväxt likväl som minskade kostnader och förbättrat resultat. Vi närmar oss nu vinst vilket öppnar upp för fler marknads- och försäljnings investeringar som ytterligare kommer kunna öka vår tillväxttakt.

De kommande månaderna kommer bjuda på mycket intressanta nyheter som jag hoppas kommer ge en bättre bild av vart vi är påväg. Fokus kommer därför att läggas på att förbättra kommunikationen och närvaron gentemot aktie­marknaden. Min och styrelsens förhop­pning är att när vi fått möjlighet att presentera vår långsiktiga strategi mer i detalj kommer du som investerare kunna göra en bättre bedömning av vår potential och tillväxt både på kort och lång sikt.

När jag blickar tillbaka på vart vi stod förra året likväl som i början av detta år internt inser jag vilka förbättringar vi gjort inom flera områden. Det som nu är skillnaden är att du som aktieägare tydligt kan se resultatet av våra ansträngningar i vår resultaträkning. Det är för mig en bekräftelse på att vi är på rätt väg.

Ser fortsatt fram emot ett spännande och givande 2019!

Nästa rapporttillfälle

Delårsrapporten för perioden januari-september 2019 publiceras den 28 november 2019.

Delårsrapporten i sin helhet bifogas.

Denna information är sådan information som Scandinavian Health Innovations AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 augusti 2019, kl. 08.30.

Scandinavian Health Innovations vision är att göra det enklare att leva ett hållbart och hälsosamt liv. Vi är ett house of brands som investerar i och utvecklar innovativa varumärken som riktar sig till medvetna konsumenter. Målsättningen är att genom synergiförvärv hålla en hög expansionstakt i Sverige och utomlands. Nuvarande innehav består av de helägda dotterbolagen Dr Sannas Sweden AB och Dr Sannas International AB, www.shinnovations.se. Augment Partners AB, info@augment.se, tel. +46 8 505 651 72, är Scandinavian Health Innovations Mentor.