Scandinavian Health Innovations AB (publ) offentliggör delårsrapport för perioden januari-mars 2019

Sammanfattning januari-mars 2019

• Omsättningen för perioden uppgick till 1 868 KSEK (1 279), en ökning med cirka 46 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -587 KSEK (-1 014).
  • Soliditeten uppgick till 30 procent (52).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till -60 KSEK (-1 329).

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Företrädesemissionen om cirka 2 MSEK registrerades hos Bolagsverket.
  • Dotterbolaget Dr Sannas Sweden AB planerar lansering av solserie.
  • Bolagets CFO, Helena Eriksson har lämnat sitt uppdrag i april 2019 då Jesper Yrwing tillträder som ny tf. CFO.

VD kommentar

Jag hoppas du ser lika positivt på framtiden som vi gör. Med en tillväxt om ca 46 procent under det första kvartalet 2019 jämfört med samma period 2018 fortsätter vi vår tillväxtresa. Fokus under första kvartalet har varit att ytterligare effektivi­sera verksamheten och minska kostnaderna för att snabbast möjligt ställa om till att växa under lönsamhet. Det är positivt att även kunna presentera ett betydligt bättre rörelseresultat under kvartalet jämfört med samma kvartal 2018.

Vi har under perioden genomfört en företrädesemission som resulterade att bolaget i april 2019 tillfördes ca 2 MSEK före emissionskostnader. Vårt dotterbolag Dr Sannas har genomfört en lyckad lansering under kvartalet samtidigt som förbere­delser genomförts inför den kommande lanserin­gen av Dr Sannas Solserie.

Vi har även behövt ställa om organisationen för att göras oss redo för förvärv. Vi har under kvar­talet fortsatt haft dialog med flera intressanta förvärv som, om de genomförs, ytterligare skulle kunna öka vår expansionstakt. I flera av dessa är entreprenörerna viktiga för vår framtida expan­sion vilket gör att vi önskar förvärva hela eller delar av bolag genom nyemitterade aktier. För att detta inte ska resultera i för stor utspädning för nuvarande aktieägare bedömer vi att aktiekursen behöver stiga innan det blir aktuellt. Med detta sagt ska du som delägare inte utesluta att strategiska förvärv kan komma att ske i närtid. Fokus kommer därför att läggas på att förbättra kommunikationen gentemot aktie­marknaden framöver. Min och styrelsens förhop­pning är att när vi fått möjlighet att presentera vår långsiktiga strategi mer i detalj kommer du som investerare kunna göra en bättre bedömning av vår potential och tillväxt både på kort och lång sikt.

Att marknaden för naturlig och ekologisk hudvård under 2018 växte med 26 procent (22 procent under 2017) är ytterligare en faktor som borgar för en intressant framtid. Jag är stolt över vårt team som tillsammans med vår styrelse gjort att vi procentuellt växt mer än marknaden under både 2017 och 2018. Marknadsrapporten som genomförts på uppdrag av branschorganisa­tionen NOC Sweden i samarbete med Business Sweden visar också att marknaden för naturlig och ekologisk hudvård i Sverige förväntas bli mer än fyra gånger större tom. 2025. Vi är långsiktiga i vårt arbete och vår målsättning är att fortsatt växa snabbare än marknaden.

Nästa rapporttillfälle

Delårsrapporten för perioden januari-juni 2019 publiceras den 29 augusti 2019.

Delårsrapporten i sin helhet bifogas.

Denna information är sådan information som Scandinavian Health Innovations AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 maj 2019, kl. 08.45.

Scandinavian Health Innovations vision är att göra det enklare att leva ett hållbart och hälsosamt liv. Vi är ett house of brands som investerar i och utvecklar innovativa varumärken som riktar sig till medvetna konsumenter. Målsättningen är att genom synergiförvärv hålla en hög expansionstakt i Sverige och utomlands. Nuvarande innehav består av de helägda dotterbolagen Dr Sannas Sweden AB och Dr Sannas International AB, www.shinnovations.se. Augment Partners AB, info@augment.se, tel. +46 8 505 651 72, är Scandinavian Health Innovations Mentor.

Citat

Daniel Ehdin, VD