Ernst Brunner författar bostadsannonser för Notar

Report this content

Författaren och poeten Ernst Brunner skriver nästa veckas bostadsannonser för fastighetsmäklaren Notar. Det är andra gången som Notar låter en artist eller konstnär formulera sina kunders bostadsannonser. Först ut var rapparen Petter som i slutet av augusti förra året förnyade mäklarsvenskan.

Ernst Brunner är imponerad över Petters insats och anser att uppgiften är utmanande och tar uppdraget på största allvar. - Det är ett återkommande problem i litteraturhistorien att gestalta rummet så spännande att gemene man attraheras och begriper. Där rumsligheten är objektet och ska ge en sinnlig närvaro är svårighetsgraden i skrivandet som störst. Uppgiften att skriva bostadsannonser har samma svårighetsgrad, och jag ser det på samma sätt, som när handlingen i en av mina romaner förflyttas till ett för romanen centralt rum. Det är en underbar uppgift med allt för kort tid, säger Ernst Brunner. Ernst Brunner utlovar att objektsbeskrivningarna inte bara fångar själva boendet utan även miljön utanför. - Som jag ser det begränsas inte lägenheten av väggarna, varför har den annars fönster? Med det som ögat tar in påverkas vi av stämningar, människor som bor där, och kvarterets historia. Det är en levande teater, som är en viktig del för att rättvist beskriva objektet. På många adresser i Stockholm finns ett litterärt landskap, där har Ivar LO Johansson bott granne med Berthold Brecht. Jag kan se och höra en parad av kända ansikten, och som kanske kan väcka nyfikenhet hos dem som letar efter en framtida adress i det förflutnas landskap. Genom samarbetet med Ernst Brunner vill Notar utmana fastighetsmäklarbranschens traditionella mäklarsvenska och uppfattning om hur bostäder beskrivs och säljs. Samtidigt vill man bjuda sina kunder på ett annorlunda mervärde. - Den här branschen tjänar pengar för lätt för att behöva tänka i nya banor. Vi försöker på alla nivåer utmana och ifrågasätta varför vi gör som vi gör och om man kan göra bättre eller annorlunda. Samarbetet med Ernst Brunner, och tidigare Petter, är ett litet och roligt bidrag för att visa att man inte behöver göra som man alltid gjort tidigare säger Robert Taflin, VD för Notar. För närmare upplysningar: Robert Taflin, VD Notar Tel: 0709-99 79 10 E-post: robert.taflin@notar.se Ernst Brunner - Kontakt via Albert Bonnier förlag