• Notar/

Rekommendationer viktigast vid valet av fastighetsmäklare men allt för många låter tillfälligheterna styra

Report this content

Personliga rekommendationer från vänner och bekanta är det som är allra viktigast vid valet av fastighetsmäklare. Samtidigt uppger hela 15 procent att det bara var tillfälligheter som avgjorde mäklarvalet. Det som betyder allra minst är priset på tjänsten. Det visar en undersökning som fastighetsmäklaren Notar gjort bland sina kunder.

– Undersökningen visar tydligt att den kanske viktigaste försäljningskanalen är nöjda kunder. Sett till vår verksamhet får vi in cirka 40 procent av uppdragen på detta sätt. I takt med att konkurrensen ökar blir kundvård och långsiktiga kundrelationer allt viktigare, säger Jonas Lindell, vice Vd Notar.

Undersökningen visar att andra faktorer som avgör valet av fastighetsmäklare är om man tidigare varit kund (11 %), om företaget har bra rykte (10 %) och om företaget är känt för att få ut höga priser (10 %). Sist på listan kommer priset på tjänsterna (3 %).

– Att sälja sin bostad är för många kanske livets största affär, då tycker jag att man som säljare verkligen ska försöka att göra ett omsorgsfullt urval och en ordentlig upphandling, säger Jonas Lindell, vice Vd Notar.

Faktorer som avgör vid valet av mäklare:

Rekommendation 18 %
Tillfälligheter 15 %
Tidigare kund 11 %
Bra rykte 10 %
Får ut högt pris 10 %
Bra marknadsföring 9 %
Tillgänglighet 5 %
Pris på tjänster 3 %

Fem tips när du ska välja fastighetsmäklare

1. Välj en mäklare som är kvalitetssäkrad
2. Välj en mäklare som är lätt att nå och som har hjälpmedel med den senaste tekniken
3. Välj en mäklare som erbjuder kostnadsfri värdering
4. Välj en mäklare som syns mycket och ofta
5. Välj en målmedveten mäklare med stark drivkraft

För ytterligare information:
Jonas Lindell, vice Vd Notar
E-post: jonas.lindell@notar.se

Notar är Skandinaviens största privata fastighetsmäklare, baserat på omsättning. Företaget etablerades i Norge 1987 och har idag över 100 lokala kontor i Skandinavien. Notar är även verksamma i flera länder vid Medelhavet. I Sverige öppnades det första kontoret 1997 i Stockholm. Notar har totalt 12 lokala bobutiker i Stockholm och en i Malmö. Notar är den enda ISO certifierade fastighetsmäklaren i Sverige och är tekniskt ledande mäklarbranschen. Notar har 75 medarbetare i Sverige.