Nova Naturgas satsar på att bli systemoperatör - säljer handelsverksamheten

Report this content

Nova Naturgas satsar på att bli systemoperatör - säljer handelsverksamheten Nova Naturgas fokuserar på att bli systemoperatör för det svenska transmissionssystemet för gas. Företaget säljer därför nu ut handelsverksamheten. Försäljningen kommer att genomföras under våren innan avregleringen av naturgasmarknaden träder i kraft den 1 juli. Det beslöt Nova Naturgas styrelse på torsdagen. Enligt EU:s gasmarknadsdirektiv ska det finnas en systemoperatör i varje land. Den utses av regeringen. Systemoperatören har bland annat huvudansvaret för balansen i det svenska naturgasnätet, när kunder och leverantörer efter den 1 juli fritt kan agera på marknaden. I den fortsatta utvecklingen och utbyggnaden av naturgasen i Sverige spelar systemoperatören en nyckelroll. Den svenska naturgasbranschen har uttalat sitt stöd för att Nova Naturgas - med sin långa erfarenhet av att driva det svenska gasnätet - ska vara systembalansansvarig, i avvaktan på regeringens beslut. - Vi äger, driver och utvecklar det svenska stamnätet för naturgas sedan 20 år, utan att vi haft ett enda oplanerat driftsavbrott eller olycka, säger Anders Johnson, VD vid Nova Naturgas. Vi är nu mitt uppe i att anpassa Nova Naturgas till avregleringens krav. - Genom beslutet att sälja handelsverksamheten garanteras gasaktörerna och kunderna att Nova Naturgas kommer att vara en oberoende systemoperatör som lever upp till alla krav som ställs i det nya gasmarknadsdirektivet, avslutar Anders Johnson. För närmare information kontakta Anders Johnson, VD Nova Naturgas AB, telefon 0705-33 08 43 Erik von Hofsten, informationschef Nova Naturgas AB, telefon 0703-52 38 04 Om Nova Naturgas AB Nova Naturgas ska bidra till en tryggare energiförsörjning och en bättre global miljö. Vi utvecklar energimarknaden med säkra och miljöanpassade energialternativ baserade på naturgas. För el, värme, fordonsbränsle och effektiv produktion inom industrin. Nu bygger vi ut naturgasnätet från Göteborg till Stenungsund och Bohus. Det betyder att fler kommuner och företag får tillgång till framtidens energi. Företaget omsatte cirka 1,7 miljarder kronor 2003. Om naturgas Naturgas består i huvudsak av metan (CH4) - det enklaste kolvätet i naturen. Den är lättare än luft, färglös, gift- och luktfri. Naturgas innehåller inga hälsofarliga ämnen som tungmetaller och ger inget avfall i form av stoft, sot eller svaveldioxid. Vid förbränning av naturgas bildas väsentligt mindre kväve- och koldioxid än vid förbränning av olja och kol. Naturgasen står för cirka 2 procent av energiförsörjningen i Sverige. I sydvästra Sverige, där stamledningen finns, står naturgasen för cirka 20 procent av energiförsörjningen. Läs mer på www.novanaturgas.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/12/20040312BIT00420/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/12/20040312BIT00420/wkr0002.pdf