Sammanhängande skandinaviskt gasnät kan bli verklighet om få år

Report this content

Sammanhängande skandinaviskt gasnät kan bli verklighet om få år Ett sammanhängande skandinaviskt transmissionsnät för gas kan bli verklighet inom några få år. Nova Naturgas ska tillsammans med danska Gastra och norska Statnett undersöka möjligheterna att integrera och bygga ut infrastrukturen för gas. Ett sådant nät skulle öka konkurrensen mellan energiföretagen och förbättra den samlade försörjningssäkerheten i Skandinavien. De tre bolagen har ansökt om TEN-medel från EU (TEN - Trans European Network) för studien. Studien omfattar analyser av ett skandinaviskt transmissionsnät som byggs ut i tre faser. Den första fasen är en förlängning av Nova Naturgas stamledning mellan Malmö och Göteborg till att nå Osloområdet. Fas två kopplar samman de norska fälten med det danska transmissionssystemet vid den jylländska kusten. Den tredje fasen är en rörledning från den norska västkusten till Osloområdet och en transmissionsledning till Stockholm från Göteborg. Bifogat: karta som visar uppbyggnaden av det skandinaviska gasnätet För närmare information kontakta Michael Pellijeff, planeringansvarig, Nova Naturgas AB, telefon 0705-72 22 29 Erik von Hofsten, informationschef, Nova Naturgas AB, telefon 0703-52 38 04 Om Nova Naturgas AB Nova Naturgas ska bidra till en tryggare energiförsörjning och en bättre miljö. Det gör vi genom att driva utvecklingen av naturgasens infrastruktur och leveranstrygghet. Nova Naturgas äger, driver och utvecklar huvuddelen av det svenska transmissionsnätet för naturgas. Vi fokuserar på att bli utsedd av regeringen till systemoperatör för det svenska transmissionsnätet. Nova Naturgas omsatte cirka 1,7 miljarder kronor 2003. Om Gastra A/S Gastra A/S äger och driver det danska transmissionssystemet för gas och systemkontrollcentret för detta. Företaget säljer gastransporttänster, däribland transit av gas från Nordsjön och Tyskland, till Sverige, och har ansvar för försörjningssäkerheten på den danska naturgasmarknaden. Gastra ägs av den danska staten. Om Statnett Statnett har ansvaret för att koordinera produktion och förbrukning i det norska elsystemet. Statnett äger och driver som systemoperatör en stor del af det norska eltransmissionssystemet och de norska elkablarna till andra länder. Om naturgas Naturgas består i huvudsak av metan (CH4) - det enklaste kolvätet i naturen. Den är lättare än luft, färglös, gift- och luktfri. Naturgas innehåller inga hälsofarliga ämnen som tungmetaller och ger inget avfall i form av stoft, sot eller svaveldioxid. Vid förbränning av naturgas bildas väsentligt mindre kväve- och koldioxid än vid förbränning av olja och kol. Naturgasen står för cirka 2 procent av energiförsörjningen i Sverige. I sydvästra Sverige, där stamledningen finns, står naturgasen för cirka 20 procent av energiförsörjningen. Läs mer på www.novanaturgas.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/29/20040428BIT00850/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/29/20040428BIT00850/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/29/20040428BIT00850/wkr0003.ppt Bilaga