• Novacura/

Kraftig tillväxt i Polen och produkten Flow öppnar upp ny marknad –  Nu siktar Novacura på Norge

Göteborgsföretaget Novacura vinner mark runtom i Europa. Det senaste året har Novacura anställt 13 personer i Sverige och Polen – och nu är siktet inställt på norska marknaden.
– Vi ser en kraftig tillväxt just nu och det beror på en starkt ökad efterfrågan på vår produkt Flow, säger Novacuras vd Johan Melander.

Göteborgsbaserade it-företaget Novacura har gått riktigt starkt 2014. Under årets tre första kvartal har Novacura anställt 13 personer, varav 8 i Sverige och 5 i Polen.

– Vi har tre ben kan man säga, det är consulting, helpdesk och vår programvara Flow som vi säljer dels i egen regi och dels via återförsäljare. Och det vi ser nu är att Flowproduktens andel växer, Flowförsäljningen har ökat kraftigt, säger Johan Melander, VD på Novacura, och fortsätter:

– Det vi ser nu är också att vårt gedigna säljarbete börjar ge resultat. Vi har långa säljcykler och de frukterna vi skördar kommer från arbeten som vi började med för ett och ett halvt år sedan.

Flow är Novacuras programvara för att förenkla och effektivisera företags processer. Novacura Flow är ett verktyg som läggs som ett skal utanpå ett befintligt affärssystem och anpassar det för att göra det effektivare. Utifrån den befintliga situationen anpassas Flow för att skapa en skräddarsydd lösning.

– Vi har gjort stora framsteg med Flow under det senaste året. Produkten har blivit mycket starkare och vi utmärker oss mot konkurrenterna. Vårt partnerskap med IFS Skandinavien har även öppnat marknaden ytterligare, säger Johan Melander.

Novacura grundades i Göteborg 2005 och har under de senaste åren gjort stora investeringar på den polska marknaden, där TRI polen och Partnertech anslutit sig som stora kunder. Härnäst väntar ett spännande och expansivt år för Novacura.

– Just nu har vi blicken mot den norska marknaden där vi ser stora potentiella marknader. Prospektlistan ser bra ut i båda länderna, men kanske särskilt i Norge där vi ser en fortsatt tillväxt inom energi och olja/gas, där vi redan är starka idag, säger Novacuras vd Johan Melander.

Johan Melander, vd Novacura, 073-850 11 11, johan.melander@novacura.se
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Novacura, 070-445 15 99, magnus@sjoback.se

Novacura är ett mänskligt it-företag som, med hjälp av tjänster och egen programvara för affärssystem, effektiviserar och förenklar sina kunders affärskritiska processer. Företaget är privatägt och har kontor i Sverige och Polen, dessutom säljs programvaran via partnerföretag i både Europa och USA. Novacura har 40 erfarna medarbetare och huvudkontoret ligger i Hovås utanför Göteborg. Företaget har fått utmärkelserna Gasell 2013 och Superföretag 2013. www.novacura.se

Snabbfakta

– Etableringen i Polen har varit mycket lyckad och vi kommer fortsätta etablera dotterbolag enligt vår affärsplan för att möta den ökade efterfrågan som finns på Flow.
Johan Melander, vd för koncernen Novacura.