Novacura i nytt samarbete med Elinorr

Novacura kommer att leverera alltfler nya systemlösningar i Norrland, som ett resultat av att ett nytt ramavtal har tecknats. Elinorr, som har skrivit avtal med Novacura i november 2016, är en ekonomisk förening bestående av arton lokala elnätbolag i regionen. Avtalet gäller i fyra år med möjlighet till förlängning.

Elinorr ansvarar för 294 000 kunder och 2 500 mil elnät i södra och mellersta Norrland. De arton elbolagen har sammanlagt cirka 550 anställda. Den lösning från Novacura som Elinorr har valt att investera i kommer att underlätta planeringen och genomförandet av ärenden och arbetsorder. Lösningen består av en kombination av IFS och Novacura Flow, för underhåll och konfiguration av processer, vilket ger en mobil portal för rapportering och administration, samtidigt som det bidrar till snabbare hantering och ökad säkerhet.

– Under många år har Novacura arbetat med aktörer inom energibranschen i olika viktiga projekt. Vi är mycket glada över att nu få den här möjligheten att hjälpa Elinorrs medlemmar med den här planeringslösningen, säger Östen Westman, försäljningschef och delägare av Novacura Sverige AB.

Jämtkraft Elnät AB, som är det största elnätbolaget inom Elinorr, gjorde ett avrop strax efter att ramavtalet undertecknades. Projektet startade i januari och de kommer att ta lösningen i drift under sommaren 2017.

Enligt Östen Westman har de första återkopplingarna från Jämtkrafts personal, som testat tekniken, varit mycket positiva.

– Det finns ofta ett visst motstånd mot förändringar från början. Men vi har förstått att lösningen snabbt uppfattades som flexibel och användarvänlig. Kombinationen av IFS Applications och Novacura Flow ger både djup och bredd i funktionaliteten, samt frihet att definiera hur de mobila processerna är utformade.

Att det största företaget gör ett avrop så snabbt under ramavtalsprocessen ger hela projektet ett betydelsefullt försprång ur Novacuras perspektiv. Avsikten är att den nya lösningen med tiden ska börja tillämpas av fler Elinorr-företag.

– Elinorr har i uppgift att stötta medlemsföretagen inom olika områden och vi ser fram emot att Novacuras nya lösning ska förbättra tillgängligheten och servicen ytterligare för våra medlemmars kunder, säger Göran Hamlund, verksamhetsledare i Elinorr.

Ulrica Björnsdotter
ulrica.bjornsdotter@novacura.se

Om Novacura
Novacura är ett it-företag som, med hjälp av tjänster och egen programvara för affärssystem, effektiviserar och förenklar sina kunders affärskritiska processer. Företaget är privatägt och har fem kontor i Sverige samt i Norge, USA, Finland och Polen, dessutom säljs programvaran Novacura Flow via partnerföretag. Novacura har 70 erfarna medarbetare och huvudkontoret ligger i Göteborg.
www.novacura.se

Under många år har Novacura arbetat med aktörer inom energibranschen i olika viktiga projekt. Vi är mycket glada över att nu få den här möjligheten att hjälpa Elinorrs medlemmar med den här planeringslösningen.
Östen Westman, försäljningschef och delägare Novacura