Stadium.se arbetar över 30 procent snabbare med hjälp av Novacura Flow

Göteborgsföretaget Novacura har hos Sveriges största sportkedja Stadium implementerat programvaran Novacura Flow för onlineverksamhetens plockprocesser med fantastiska resultat. Effektivitetsökningen har av Stadium själva uppmätts till över 30 procent sedan Flow började användas i mars 2013.

– Stadium ställer höga krav på sina leverantörer och att kunna leverera till dem är en kvalitetsstämpel på oss. Vi gläds verkligen åt att de uppnår så stora affärsvärden med Flow, säger Petter Larsson, vice vd för Novacura.

Novacura är ett it-företag från Göteborg som effektiviserar och förenklar företags processer med hjälp kompletterande programvara till olika affärssystem. Nu har man implementerat Novacura Flow 5 hos Stadiums online shop vilket direkt gett stora och mätbara resultat.

– När vi sökte efter ett sätt att förbättra plockprocessen för vår online shop valde vi Novacura flow. Efter de första fyra månaderna har vi uppmätt en effektivitetsökning på i snitt 33 procent. Vår maxkapacitet ökar och orderna blir snabbare klara, säger Fredrik Persson, affärsområdeschef online på Stadium.

Verktyget Novacura Flow sammanför först alla orders och planerar sedan plockrundor vilket gör det möjligt för varuplockarna att skriva ut plocklistor för den mest effektiva plockrundan. Nu följer varuplockarna den smartaste rundan och fyller flera olika order samtidigt utan att slösa steg och tid.

– Ytterligare en fördel är att Flow är så enkelt att arbeta med så det går snabbt att lära upp ny personal, något som underlättar när vi jobbar med stora variationer i bemanning beroende på orderingång, säger Fredrik Persson.

– Det finns egentligen inget tak för hur mycket man kan effektivisera med hjälp av Flow. Företag med tung distributionsprocess har alltid mycket att vinna på att utveckla sina flöden, säger Petter Larsson.

För Novacuras del betyder detta mycket. Flera företag från både näthandeln och den traditionella butiks- och postorderhandeln kommer enkelt att kunna se hur även de kan uppnå snabbare och mer flexibla leveransflöden.

– Vi hoppas kunna vara en hjälp och ett värdefullt verktyg för fler företag som har plockprocesser. Vi utgår alltid från det mänskliga användarperspektivet när vi kartlägger och förbättrar affärsprocesser. Flow är onekligen ett effektivt sätt att spara mycket tid och pengar och dessutom göra sina kunder nöjdare, säger Petter Larsson, vice vd för Novacura.

Petter Larsson, vice vd, 0738-50 11 22, petter.larsson@novacura.se
Fredrik Persson, 0703-068203, fredrik.persson@stadium.se
Magnus Sjöbäck, pressansvarig, 070-445 15 99, magnus@sjoback.se

Novacura är ett mänskligt it-företag som, med hjälp av tjänster och egen programvara för affärssystem, effektiviserar och förenklar sina kunders affärskritiska processer. Företaget är privatägt och har kontor i Sverige och Polen, dessutom säljs programvaran via partnerföretag i både Europa och USA. Novacura har 30 erfarna medarbetare och huvudkontoret ligger i Hovås utanför Göteborg. www.novacura.se