Svenskarna som får koll på Norges energi

Statliga energibolaget Hafslund väljer Novacura Flow

Novacuras expansion utanför Sverige fortsätter. Det norska statliga energibolaget Hafslund ska byta ut sina elmätare i Osloregionen. Efter upphandling i hård konkurrens står alltså Novacura som vinnare av uppdraget att leverera en systemlösning för mobil fältservice.

– Att vi nu har både Statnett och Hafslund, två statliga energibolag i Norge, som kunder visar att vi är en av de starkaste aktörerna inom mobil fältservice. Vi är relativt nyetablerade i Norge men med de här två uppdragen och ytterligare ett flertal på ingång har vi redan nått stor framgång som vi ska bygga vidare på. Vi planerar att inom kort öppna vårt första Norgekontor, säger Aksel Jarlbäck, Novacuras Norgechef.

Det är med verktyget Novacura Flow som det svenska företaget nu ska stödja och effektivisera Hafslunds arbete ute på fältet. Med Novacura Flow får Hafslunds tekniker ett mobilt systemverktyg som förenklar deras arbetsprocesser avsevärt.

– Tidigare har deras tekniker dokumenterat sitt arbete med papper och penna. Med Novacura Flow kan de rapportera och dokumentera sitt arbete snabbare och säkrare samtidigt som de får koll på vad de ska göra, vilka ordrar som finns och var de ska bege sig härnäst. De kommer spara mycket tid och pengar med Flow.

Arbetet med att byta ut elmätare blir den första delen där Hafslund implementerar Novacura Flow i sitt arbete, men intentionen från båda parter är att samarbetet ska utökas i framtiden. En viktig del för Hafslund inför upphandlingen var just möjligheten att använda systemet i andra delar av verksamheten, vilket är möjligt med Flow.

– Novacura Flow är en plattform som Hafslund kan använda även i andra processer. Systemets användningsområden är många och våra kunder kan implementera det i flera olika delar av verksamheten, det är jag övertygad om spelade stor roll för deras beslut att välja oss. Att de kan arbeta direkt mot IFS och även använda Flow i offline-läge var även det faktorer som vägde tungt i upphandlingen och som banar väg för ett fortsatt samarbete.

I och med uppdraget från Hafslund och det redan påbörjade samarbetet med Statnett har Novacura nu två tunga norska samarbetspartners, och företagets Norgesatsning har fått en minst sagt flygande start.

– Den här affären visar att vi har ett starkt erbjudande i Novacura Flow. Hafslund och Statnett är två tunga referenskunder som ger oss en rejäl skjuts i Norge. Vi för också samtal med andra företag, Norgesatsningen går verkligen åt rätt håll, säger Aksel Jarlbäck, Novacuras Norgechef.

Affärerna med Hafslund och Statnett ger en rejäl skjuts till Novacuras norska satsning, säger Aksel Jarlbäck, Norgechef.

Novacura pressrum

Johan Melander, vd Novacura, 0738-50 11 11, johan.melander@novacura.se
Aksel Jarlbäck, Norgechef Novacura, 0723- 96 66 00, aksel.jarlback@novacura.se
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Novacura, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@sjobackpr.se