”Vi börjar med två länder på två månader”

Novacura fyller 10 år – ska växa minst 30 procent varje år framöver

Göteborgsföretaget Novacura har bråttom ut i världen, deras erbjudande är än så länge unikt och ingen ska hinna före. Nu ska företaget under våren 2015 etablera bolag i två länder på bara två månader och till hösten blir det fler länder. Men nu står Norge och Holland för dörren och Novacura har redan etablerade kunder som språngbräda.

– Vi har bra flyt med nya affärer och har satt ett aggressivt mål att nå 100 miljoner i omsättning före 2017. Att etablera oss på nya marknader är nödvändigt för att nå målen. Nu rivstartar vi i de länder som vi känner bäst och där vi redan har kundunderlag, säger Johan Melander, vd Novacura.

Företaget Novacura firar 10 årsjubileum i år. Firar gör de med att sätta aggressiva tillväxtmål för framtiden, inom fem år ska företaget mer än dubbla omsättningen. Det finns mycket som talar för att de kommer att lyckas, Novacura har hittat nyckeln till framgång i sin marknadsnisch och har en beprövad tillväxtmodell att utgå från.

Det finns ett genuint intresse för vår produkt Flow eftersom den på kort tid ger företag stora resursbesparingar och betydligt nöjdare medarbetare. Hittills är Novacuras erbjudande unikt vilket också är en orsak till våra omfattande tillväxtplaner. Vi ser att det finns ett mycket gott klimat i flera länder att växa i.

Motorn i Novacuras tillväxt är produkten Flow. Den förenklar företags komplexa processer som styrs med affärssystem såsom IFS applications, Maximo eller SAP, och gör systemen mer effektiva och användarvänliga.

Vi arbetar inom flera olika branscher vilket gett oss nödvändiga kunskaper. I Norge är det främst offshore, olja och gas samt energi. I Holland är det företag inom tillverkningsindustri, distribution, logistik och service där vi fått fäste.

Nya marknader ska finansiera sig själva så långt det är möjligt. Själva modellen för att lyckas öppna upp nya bolag med lokal närvaro så snabbt grundar sig på en egen beprövad modell.

– Entreprenörer brinner för att bygga och utveckla själva. Vi har bra track record på att hitta personer som har sådan drivkraft. Vi ger dem delägarskap och förmånliga villkor för antingen utökat ägande eller exitmöjligheter vilket motiverar och binder dem till uppdraget. Vi har redan två dotterbolag, ett i Sverige och ett i Polen, som fungerar mycket bra på detta sätt.

Planerna är väldigt ambitiösa och trots gott självförtroende och bra historik är de två etableringarna ett stort steg för Novacura som inte har något externt kapital i ryggen. All tillväxt sker för egen maskin.

Visst gapar vi över mycket, men vi har gjort det här förr och ser väldigt realistiskt på våra planer. Men vi vill inte stanna med Norge och Holland, hittar vi rätt personer så kan vi starta upp snabbt i nya länder. Vi har flera nöjda kunder i både Storbritannien och USA så de marknaderna tittar vi med lite större intresse på, säger Johan Melander, vd för koncernen Novacura.

Johan Melander, vd Novacura, 0738-50 11 11, johan.melander@novacura.se
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Novacura, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@sjobackpr.se

Novacuras pressrum: news.cision.com/se/novacuranews.cision.com/novacura

Novacura är ett mänskligt it-företag som, med hjälp av tjänster och egen programvara för affärssystem, effektiviserar och förenklar sina kunders affärskritiska processer. Företaget är privatägt och har kontor i Sverige och Polen, dessutom säljs programvaran via partnerföretag i både Europa och USA. Novacura har 40 erfarna medarbetare och huvudkontoret ligger i Hovås utanför Göteborg. Företaget har fått utmärkelserna Gasell 2013 och Superföretag 2014. www.novacura.se