Delårsrapport januari - juni 2000

Report this content

DELÅRSRAPPORT Januari - Juni 2000 Novada fokuserar på ökad närvaro inom Internet relaterad affärsutveckling för att skapa nya affärsmöjligheter. Sammanfattning * Omsättningen uppgick till 78,3 Mkr (f.å. 44,3 Mkr), en ökning med 77%. * Resultatet efter finansiella poster blev - 14,2 Mkr. * Egna kapitalet uppgick till 34,7 Mkr * Fem företagsförvärv genomförda. Koncernen har därmed uppnått målet om att förena ökad tjänsteförsäljning med konsultation, systemintegration, bredband och driftning. Vidare har förvärven medfört ett rikstäckande kontorsnät. * Avtal har tecknats om bredbandsnät med Ronneby och Kävlinge kommun. * Novada har utvecklat en ny internetbaserad tjänst för Allmännyttans hyresgäster i Landskrona, Ängelholm och Halmstad. Kunder och samarbeten Ett flertal nya strategiska kunder har erhållits under perioden såsom Ericsson Radio System, Riksskatteverket, OKG, Kriminalvårdsstyrelsen, Ericsson Mobile, Nolato Mobile. Tillsammans med de nya allianserna Ericsson Sverige, Intentia Consulting, Framfab och Luvit kommer detta att generera ökade affärsvolymer för samtliga delar inom Novada. Novada har under våren år 2000 fortsatt en aktiv utbyggnad av sitt affärskoncept. Marknads- utvecklingen har dock varit svag med svagt resultat som följd. Åtgärder har vidtagits för att att öka effektiviteten. I April 2000 inleddes en ökad satsning på verksamhet inom IT-säkerhet/- teknologi, internet- relaterade tjänster och bredband. I samband härmed har följande företagsförvärv genomförts: genomförts: Teletron, Logical Solutions, Internethuset i Skåne, Punkt till Punkt Telecom samt förvärv av rörelsen i Kompetenskollegiet. Omsättning och resultat Koncernens omsättning första halvåret 2000 uppgår till 78,3 Mkr (f.å. 44,3 Mkr), vilket innebär en ökning med ca 77%, varav organisk tillväxt står för ca 21%. Tjänsteinnehållet i omsättningen fortsätter att öka väsentligt. Bolagets kraftiga expansion har påverkat lönsamheten negativt och resultatet efter finansiella poster för perioden uppgår till -14,2 Mkr. Det negativa resultatet är framförallt orsakat av uppstarts-/utvecklingskostnader avseende nya affärsområden samt kostnader föranledda av vårens förvärv. Ökad geografisk spridning, bl.a. genom ökad satsning inom Öresundsregionen med väsentligt stärkt affärsverksamhet i Helsingborg har också prioriterats. Lägre hårdvaruför- säljning, lägre marginaler och en lägre beläggningsgrad på konsultsidan har även påverkat resultatet negativt. Viktiga händelser inom affärsområden * Nova Com Avtal om bredbandsnät har tecknats med Ronneby och Kävlinge kommun. Luftburet bredband blir därmed tillgängligt till alla större byar inom dessa kommuner utan att fiberkabel behöver grävas ner. Genom tekniken RadioLan via microvågs- länkar ges kommuner möjlighet att erbjuda sina innevånare bredband där det är för dyrt, opraktiskt och omständigt att dra fram fiberkablar i marken. Driftsäkerheten garanteras av Ericsson Sverige AB. * Novada Competence Med hjälp av olika interaktiva utbildningsverktyg, såsom Luvit och Interwise, producerar Novada Competence utbildningar i bl.a. webbmiljö. Utbildningsverktygen byggs idag in i olika kunskapsportaler, tillsammans med Framfab, hos t.ex. HSB Mellersta Skåne och Hyresgästföreningen. Ett flertal intressanta affärsprojekt utvecklas för närvarande tillsammans med ett större antal bra referenskunder. * Novada Infrastructure & System Samarbetsavtal har tecknats med Intentia Consulting inom området ASP (Application Service Provider). Novadas kunder får därmed tillgång till Intentias ASP-tjänst Movex-On-Tap, via t e x Internet, och betalar hyra för den tid och de applikationer de utnyttjar. Intentia levererar programvara och Novada står bakom infrastrukturen och den dagliga driftningen. Verksamhetsfokus på det andra halvåret år 2000. * Efterfrågan på Internetrelaterade tjänster bedöms öka kraftigt och kommer framöver bli en viktig del av företagens aktiviteter. Det pågående satsningarna inom detta område understryker även detta. Avgörande för att vara framgångsrik på denna marknad är en kombination av långvariga kundrelationer tillsammans med starka samarbetsallianser. * Ökad fokusering kommer att att ske inom affärsområdet Nova Com genom att utveckla och mark- nadsföra alla typer av bredbandsbaserade lösningar till företag, kommuner och organisationer. * Fortsatt ökad satsning inom området Communication för att kunna bli en totalleverantör till fastighetsägare och företag av flexibla och kostnadseffektiva integrerade fastighetssystem. * Som en följd av förvärven går Novada nu in i en fas där det gäller att samordna verksamheten genom en samsyn vad gäller företagspolicies och ledarskap. Målet är att tillvarata och utveckla resurser, metoder och medvetenhet för ett aktivt ledarskap i hela företaget. Fortsatt kompetens- utveckling av personalen, en viktig resurs inom ett tjänsteproducerande företag, kommer även fortsättningsvis att prioriteras. Utsikter för 2000 Vi kan nu se att en viss återhämtning av marknaden skett. Tillsammans med de åtgärder som vidtagits och igångsatts, samt integrering av företagsförvärven, bedömer vi att detta kommer att medföra en positivare resultatnivå för andra halvåret 2000. Bolagets avsikt att ansöka om O-listenotering kvarstår. Framtida resultatutveckling i kombination med marknadsutvecklingen på kapitalmarknaden är dock avgörande för tidpunkten. Investeringar Under andra kvartalet har fyra bolag förvärvats, Teletron AB, Internethuset i Skåne HB, Logical Solutions AB samt Punkt till Punkt Telecom AB till ett sammanlagt pris om 39,3 Mkr. Samtliga förvärv har finansierats genom riktade apportemissioner. För att stärka kapitalstrukturen i en del nyförvärvade bolag har moderbolaget lämnat aktieägartillskott om sammanlagt 4 Mkr. Novada AB har även förvärvat rörelsen i Kompetenskollegiet i Lund AB. Övriga investeringar är marginella och uppgår till 0,4 Mkr. Koncernens likvida medel per 2000-06-30 uppgår till 3 Mkr. Vårens förvärvskostnader har framförallt finansierats genom lån från huvudägaren. Resultat- och balansräkning Denna delårsrapport har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisor. Sammandrag av resultat- och balansräkning bifogas. Jämförelsetal för koncernen motsvarande period föregående år presenteras ej då så stora förändringar skett i koncernen att en jämförelse ej är meningsfull. Malmö 2000-08-10 Stig Norberg VD För ytterligare information kontakta Stig Norberg, tel. 040-25 09 00, mobil 0708-40 90 01 eller via e-post, stig.norberg@novada.com Novada AB ( publ ) är en snabbväxande IT-koncern som arbetar med Systemintegration och Internet i kombination med IT säkerhet/-teknologi och bredbandskommunikation inom business to business. Verksamheten bedrivs inom affärsområdena Communication, Nova Com, Competence, Consulting och Infrastructure & System. Huvudkontoret ligger i Malmö och filialkontor finns i Stockholm, Lund, Kungsbacka, Helsingborg, Halmstad, Kristianstad, Karlshamn, och Sundsvall. Etablering i Karlskrona pågår. Genom de olika förvärv som nu genomförs ökas omsättningen till ca 250 Mkr och antalet anställda till ca 120 personer. Novada är noterat på AktieTorget men har för avsikt att ansöka om notering på OM Stockholmsbörsens O-lista. NYCKELTAL för januari-juni 2000 Omsättning (tkr) 78 280 Resultat efter finansiella poster (tkr) - 14 712 Medelantal anställda 82 Omsättning per anställd (tkr) 955 Antal aktier per 2000-06-30 5 088 346 Genomsnittligt antal aktier 4 724 173 Eget kapital per aktie 7,34 Vinst per aktie -3,11 RESULTATRÄKNING (Tkr) Koncernen Moderbolaget Jan-juni 2000 Jan-juni 2000 Nettoomsättning 78 280 7 185 Handelsvaror - 58 338 - 829 Övriga externa kostnader - 10 063 - 5 473 Personalkostnader - 22 709 - 3 356 Avskrivningar - 939 - 24 Rörelseresultat - 13 769 - 2 497 Ränteintäkter och liknande resultatposter - 478 - 116 Resultat efter finansiella investeringar - 14 247 - 2 613 BALANSRÄKNING Koncernen KoncernenModerbolaget Moderbolaget 2000-06-30 1999-12-31 2000-06-30 1999-12-31 Tillgångar Immateriella 43 532 189 0 0 anläggningstillgångar Materiella 3 196 355 303 62 anläggningstillgångar Finansiella - - 62 905 22 469 anläggningstillgångar Summa anläggningstillgångar 46 728 544 63 208 22 531 Varulager/pågående arbeten 8 796 2 711 5 0 Koncernfordringar - - 4 227 5 640 Kortfristiga fordringar 30 154 22 706 7 457 830 Kassa och bank 3 050 4 108 2 552 3 468 Summa omsättningstillgångar 42 000 29 525 14 241 9 938 Summa tillgångar 88 728 30 069 77 449 32 469 Skulder och eget kapital Bundet eget kapital 56 013 23 945 65 575 33 391 Fritt eget kapital -20 868 -13 723 -2 613 -7 101 Summa eget kapital 35 145 10 222 62 962 26 290 Obeskattade reserver 39 39 Långfristiga skulder 11 423 350 - - Kortfristiga skulder 42 160 19 497 14 448 6 140 Summa skulder och eget 88 728 30 069 77 449 32 469 kapital ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/11/20000811BIT00230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/11/20000811BIT00230/bit0002.pdf