• NOVADA/

Report this content

Distributionsavtal mellan Novada AB och Ericsson avseende Ericssons teknikplattform Local Community System (LCS). Efter den senaste tidens tecknade avtal om bredbandsnät med Ronneby och Kävlinge kommun, tillsammans med avtalet om utveckling av gratis boendeservice via internet till allmännyttans hyresgäster i Landskrona, Halmstad och Ängelholm, tar nu Novada nästa steg. När Novada Communication bygger framtidens bredbandsnät - redan idag - blir Ericsson totalleverantör av teknisk utrustning. Novada AB får en solid och stark leverantör som garanterar levererade komponenters funktion och kvalitet vid byggnation av bredbandsnät - Novada´s risktagande i större projekt minskar. Novada AB och Ericsson har tecknat ett avtal kring teknisk utrustning för framtidens bredbandsnät, avtalet ger Novada AB rätten att sälja Ericssons produkter ingående i LCS. För Novada´s affärsområde Communication var avtalet strategiskt mycket viktigt då den nya teknik som tillförs gör konceptet kring bredbandstjänster nära nog komplett - Novada´s position som kvalitetsleverantör av tjänster och teknik inom IT-området stärks. I Novada Communication´s bredbandskoncept kommer Ericssons teknikplattform LCS att användas för att tillfredställa våra kunders önskan om ett öppet och tjänsteleverantörs-oberoende bredbandsnät, tekniken tillåter flera ISP´er och tjänsteleverantörer i samma nät - Novada kan som en av de första leverantörerna på marknaden erbjuda kunder ett öppet bredbandsnät. Affärsområdet Novada Communication kan i dagsläget tack vare sin unika mix erbjuda fastighetsägare och kunder mervärden utöver vad som normalt förknippas med ett traditionellt bredband, tjänsteutbudet sträcker sig långt utöver den vanliga Internet accessen. Communication erbjuder ett öppet bredband där kundens önskemål och krav står i centrum, LCS bygger i enkla drag på att ge kunden möjlighet att välja både utbud och leverantör av tjänst i nätet. Communication ger även fastighetsägarna möjlighet att nyttja investeringen i bredbandet för andra områden, t.ex. möjliggörs integration och övervakning av teknisk utrustning som värme, ventilation, driftlarmer, inbrottslarmer, brandlarmer, passagesystem, belysningsstyrning, tvättstugebokning och individuell energimätning m.m. Det unika med tekniken i bredbandsnätet LCS är enkelt förklarat möjligheten att med bibehållen säkerhet tillhandahålla ett prioriterat flerfunktionsnät i vilket kunden kan välja vilken tjänst som är intressant, och således endast bli debiterad för de tjänster just han/hon valt! Det unika med Novada är att vi med vår egen breda kompetens och tillika starka samarbetspartners kan skapa och tillhandahålla dessa bredbandsmervärden i ett enkelt och tydligt koncept, Communication. "Novada - när kunden får välja!" säger Stig Norberg, VD Novada AB. LCS bidrar med mervärde för operatören, slutanvändaren och nätägaren genom sin uppbyggnad som är global och standardiserad. Ericssons VLAN-teknik, som utnyttjas I LCS, bygger på öppna standarder, vilket innebär att det är öppet för alla tjänsteleverantörer idag och i framtiden. Marknaden för strukturerade fastighetsnät är idag uppskattad till cirka 2 miljarder i Sverige. Tillväxten de senaste 5 åren har legat kring 12% per år. Totalt inom den tilltänkta regionen, Sverige, Norge, Danmark och Finland uppskattas marknaden till ca 6 miljarder. Installationer av fastighetssnät har främst skett i industri- och kontorsfastigheter. I Skandinavien finns idag uppskattningsvis 5 miljoner internetanvändare. Internetanvändarna i hemmen upplever idag två viktiga och avgörande problem i sitt bruk av internet, svarstiden samt upptagen telefonlinje. För att internet skall utnyttjas maximalt i hemmen finns ett stort behov av att åtgärda dessa problem. Bredband löser dessa problem och den nödvändiga installationen av fastighetsnät kommer att öka kraftigt under en 10 års period. I Skandinavien finns cirka 25.000 fastighetsägare med totalt cirka 3,2 miljoner lägenheter. Vid en nyligen genomförd marknadsundersökning meddelade 40% av de undersökta fastighetsägarna att de valt eller skulle välja att installera ett separat fastighetsnät eller ett s.k. Ethernet-nät. Alternativen är idag att ansluta till digital TV, Satellit eller via kraftnätet. Dessa alternativ har dock begränsad kapacitet, avslutar Stig Norberg. Novada AB ( publ ) är en snabbväxande IT-koncern som arbetar med Systemintegration och Internet i kombination med IT säkerhet/-teknologi och bredbandskommunikation inom business to business. Verksamheten bedrivs inom affärsområdena Communication, Nova Com, Competence, Consulting och Infrastructure & System. Genom de olika förvärv som nu genomförs ökas omsättningen till ca 250 Mkr och antalet anställda till ca 120 personer. Novada är noterat på AktieTorget men har för avsikt att ansöka om notering på OM Stockholmsbörsens O-lista. Huvudkontoret ligger i Malmö och filialkontor finns i Stockholm, Lund, Kungsbacka, Helsingborg, Halmstad, Kristianstad, Karlshamn, Sundsvall och Karlskrona. För ytterligare information kontakta: Stig Norberg, VD Novada AB, tel. 040-25 09 01, mobil 0708-40 90 01 eller via e-post, stig.norberg@novada.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/04/20000904BIT00030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/04/20000904BIT00030/bit0002.pdf