Efter en händelserik vår laddar Novada för nästa fas

Report this content

Efter en händelserik vår laddar Novada för nästa fas IT-koncernen Novada har på kort tid expanderat kraftigt för att uppnå lönsamhet och bibehålla kompetensen. Fem svenska företag har hittills förvärvats och förhandlingar med ett flertal ytterligare förvärv pågår. Samtliga förvärv stärker affärsstrategiskt bolagets utveckling inom Internet, Bredband, Säkerhet och Systemintegration. Denna utökning av koncernen med nya företag, ny personal och nya företagskulturer påverkar hela organisationen och ställer stora krav på en framgångsrik integrationsprocess för att uppnå lönsamhet och bibehålla kompetens. Förvärven har dock varit nödvändiga för att snabbt stärka Novadas position på marknaden, dels genom att vi tillförts nya tjänster och produkter på etablerade marknader med goda framtidsutsikter, dels att vi fått tillgång till ett rikstäckande kontorsnät. Bolaget bedömer att vi kan skapa förutsättningar för en långsiktig, hög tillväxt- och lönsamhetstakt genom att fokusera på fem affärsområden. Genom att koncentrera verksamheten i fem olika affärsområden kan Novada bygga långsiktiga relationer och erbjuda ramavtal för ett bredare behov av IT- tjänster. En samordnad försäljning är viktig vid större upphandlingar och tydliggör våra helhetslösningar inom IT. Genom att utveckla system, produkter och tjänster, effektivisera processer och minska utvecklingstider skall Novada bidra till att stärka kundernas konkurrenskraft. Affärsområde Communication - totalleverantör av fastighetsnät till bl.a. fastighetsägare för uppkoppling av bredbandsoperatörer. Kunderna erbjuds flexibla och kostnadseffektiva, integrerade säkerhetslösningar. Dessutom erbjuds möjligheten till olika typer av fastighetsstyrning/-övervakning och energikontroll. Större kunder är Riksskatteverket, Ericsson Radio System, NCC, Skanska, Lunds Universitet, OKG, Kriminalvårdsstyrelsen, Örebrobostäder, Trollhättan Energi, banker och försäkringsbolag m.fl. Affärsområde Nova Com - inriktas på bredbandsrelaterade tjänster, såsom nätinstallation, fastighetsintegration, energimätning och tjänsteportal. Genom förvärvet av PTP Telecom AB kommer vi att erbjuda helhetslösningar inom internetproviding, bredbandsförbindelser, radiolan, hostingtjänster och IP- telefoni till bostäder och företag. Företaget har en egen nätdriftscentral med support och helpdeskfunktion i Lund. Novada kommer här att lägga driftning av ISP och ASP hos PTP Telecom i Lund. Strategiska samarbetspartners är Ericsson Sverige AB samt Sonera. Större kunder här är Ronneby kommun, Kävlinge kommun, Brf Fagotten i Lund, Barsebäcks Hamn och Barsebäcks By. Affärsområde Consulting - besitter stark kompetens inom windowsbaserad systemutveckling. Consulting utvecklar helhetslösningar i client/server- eller webbmiljö i 3-skikts arkitektur. Större kunder är Ericsson Mobile Communications, IKEA, Nolato Mobile, TT-Line m.fl. Affärsområde Competence - med hjälp av olika interaktiva utbildningsverktyg, såsom Luvit och Interwise, producerar man utbildningar i bl.a. webbmiljö, utbildningsverktygen byggs in i olika kunskapsportaler, tillsammans med Framfab, hos t.ex. HSB Mellersta Skåne och Hyresgästföreningen. Större kunder är AB Kristianstadsbyggen, Telia, ÅR-Group, Lunds Universitet etc. Affärsområde Infrastructure & System - är en systemintegratör som tillhandahåller produkter och tjänster för den privata och offentliga sektorn. Inriktningen är försäljning av produkter från ledande leverantörer inom PC, Mac och AS 400 samt tjänster inom områdena ASP, ISP, LAN/WAN, SAN, säkerhet, drift och underhåll. Bland specialiteterna märks webbaserad kundtjänst applikationer - det snabbast växande segmentet inom Internetbaserad CRM. Inom ASP fokuserar vi på säkerhet, applikations-integrering och add on-tjänster. Strategiska samarbetspartners är Intentia Consulting, IBM, StorageTek, MCI/Worldcom, Microsoft och TJ Group. Större kunder är Arlandabanan, Ericsson Radio Access, Pharmacia UpJohn, Karlskrona kommun, Malmö Högskola, Securitas Larm, Carlshamns Mejeri, skandinavisk Press etc. Det Novada framförallt skall marknadsföra efter sommaren är vår starka kompetensmix kring systemintegration och Internet i kombination med IT- säkerhet/-teknologi och bredbandskommunikation. Dessa kompetenser blir en stor tillgång i samband med att bredbandstillgången ökar. Här slår vi ett flertal av våra konkurrenter på fingrarna. Novada går successivt in i en konsolideringsfas då vi kommer att ägna full kraft åt att få alla koncernens delar, nya som gamla, att fungera optimalt och tillsammans bilda en slagkraftig koncern. Då skall också de många förvärven tillsammans med en förstärkning av "gamla" Novada ge den lönsamhetsökning vi hela tiden haft för ögonen. Min bedömning är att vi klarar förvärvsintegreringen med en kontrollerad personalomsättning, den har under de sista 12 månaderna varit runt 5%. För att uppnå en del av de förväntade förvärvseffekterna genom förvärven så har Novada i början av sommaren genomfört ett antal åtgärder för att stärka och fokusera affärsverksamheten ytterligare. * Som en följd av de genomförda förvärven och integreringsprocessen så har vi beslutat oss för att samordna och kostnadsanpassa organisationsstrukturen utifrån de sammanlagda resurser vi disponerar. Novada reducerar genom detta sin personal med ca 10%. * Inom affärsområdet Competence, där Novada Education AB och Novada Competence AB ingår så har vi beslutat oss för att remodla och kostnadsanpassa organisationen i kombination med att fokusera mer på tillväxtområdet webbaserat lärande, dvs. e-learning och e-competence, inom Novada Competence AB. Marknaden vad gäller IT-relaterade utbildningar har vänt kraftigt under det senaste året. Idag är denna verksamhet väldigt konkurrensutsatt dels pga. fler aktörer men även pga. alternativa utbildningssätt såsom interaktiva IT- utbildningar. Därav har lönsamheten under året för Novada Education varit dålig. Förutsättningarna att på sikt få lönsamhet med denna verksamhet bedöms som små varför Novada beslutat sig för att avveckla verksamheten i Novada Education. Personalfördelning efter ovanstående förändringar. Antalet programmerings-, system- och utvecklingskonsulter samt projektledare uppgår idag till ca 80 st. Därutöver tillkommer det en säljkår om ca 20 personer samt administrativ personal. Nu är den nya organisationsstrukturen på plats i koncernen och vi kan följaktligen börja fokusera på lönsamhet. Jag räknar med att förvärvsintegreringen färgar vår utveckling under första halvåret 2000, sedan bör effekten minska successivt. Framtiden ser ljus ut för Novada, beläggningsgraden ökar på våra konsulter, vi arbetar med många framtidsprojekt och vi har en fungerande organisation. Novada har stora möjligheter till en framtid med såväl ökad försäljning som förbättrat resultat under de kommande åren. För ytterligare information, kontakta Stig Norberg, VD Novada AB, biltelefon 0708-40 90 01 eller stig.norberg@novada.com Novada AB ( publ ) är en snabbväxande IT-koncern som arbetar med Systemintegration och Internet i kombination med IT säkerhet/-teknologi och bredbandskommunikation inom business to business. Verksamheten bedrivs inom affärsområdena Communication, Nova Com, Competence, Consulting och Infrastructure & System. Huvudkontoret ligger i Malmö och filialkontor finns i Stockholm, Lund, Kungsbacka, Helsingborg, Halmstad, Kristianstad, Karlshamn, och Sundsvall. Etablering i Karlskrona pågår. Genom de olika förvärv som nu genomförs ökas omsättningen till ca 250 Mkr och antalet anställda till ca 120 personer. Novada är noterat på AktieTorget men avser att under tredje kvartalet i år ansöka om notering på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/14/20000714BIT00280/bit0001.DOC http://www.bit.se/bitonline/2000/07/14/20000714BIT00280/bit0002.pdf