Tecknar avtal om bredbandsnät med Ronneby kommun

Report this content

Tecknar avtal om bredbandsnät med Ronneby kommun Bredbandsnät - en angelägenhet för folk i tätorter. Men i Ronneby kommun blir det luftburet bredband även till alla större byar, utan att behöva gräva ner kilometervis av kablar. Därmed kan Ronneby kommun uppfylla löftet från staten om bredband till alla. I en första etapp ska Punkt till Punkt Telecom AB, helägt dotterbolag till Novada AB, sätta upp så kallade mikrolänkar från Ericsson i delar av kommunen där det hade blivit för dyrt, opraktiskt och för omständigt att dra fram fiberkablar i marken. Kopplingspunkten sitter vid SoftCenter. Därifrån kopplas signalerna till nya vattentornet. Signalen, som påminner om GSM-teknik, länkas vidare upp till Hallabro och de andra orterna. Driftsäkerheten garanteras av Ericsson. Visst går det att dra fiberkablar till ex. Hallabro. Men installationskostnaden dividerat med antalet användare skulle bli för dyr. I kapacitet räknat runt 8-10.000 kronor per megabit. Jämfört med mikrolänkar som är minst 10 gånger billigare att installera. Ronneby kommun har valt att satsa på ett luftburet system med mikrolänkar ut till byarna. Mikrolänkar kan då i kombination med fibermotorvägarna som endast går förbi tätorterna, bli den möjlighet att uppfylla löftet näringsminister Björn Rosengren gav det svenska folket, nämligen Bredband åt alla. Novada garanterar en minimihastighet på 128 kilobit, en bra bit snabbare än "vanliga" modem, och uppåt. Anledningen är att Punkt till Punkt Telecom med sitt system hoppar över de flasktrattar som finns ute på nätet och som drar ner hastigheterna. När andra säger upp till en viss kapacitet, så säger vi garanterad undre gräns. Slår Punkt till Punkt Telecom i taket så kranar vi på lite mer bara, säger Bengt Clementson, den som är ansvarig för utbyggnaden i Ronneby. En avgörande skillnad, förutom priset, är snabbheten i installationen. Arbetet påbörjas redan under augusti, 14 dagar tar det att installera, lite provkörning och sen är det fritt fram för företag och allmänheten att köra igång. Punkt till Punkt Telecom ska i första etappen bygga ut sitt nät till Hallabro, Eringsboda, Backaryd, Belganet och Bräkne-Hoby. Paralellt ansluts även Ronneby och Kallinge företagen. Totalt finns en potential om 35.000 invånare i kommunen och 1.100 företag. Punkt till Punkt Telecom har sedan tidigare ett antal kunder som tillämpar samma teknik ex. Bostadsrättsföreningen Fagotten i Lund med 280 lägenheter. Avtalsförhandlingar med ett flertal ytterligare kunder såsom kommuner, företag och bostadsrättsföreningar befinner sig i ett slutskede. * PTP Telecom är en Internetleverantör som erbjuder helhetslösningar inom internetproviding, bredbandsförbindelser, radiolan, hostingtjänster och IP-telefoni. * PTP Telecom har genom avtal tillgång till Soneras nordiska bredbandsnät och tjänsteportfölj innehållande avancerade telefoni och kommunikationslösningar. * PTP Telecom samarbetar med Ericsson Sverige AB vad gäller uppbyggnad av infrastruktur, radioaccess- och fastighetsnät. * PTP Telecom är registrerad Teleoperatör med eget prefix. Punkt till Punkt Telecom arbetar idag med leverans av Internettjänster, Bredbandsförbindelser och IP-telefoni till bostäder och företag. Företaget har egen nätdriftcentral med support och helpdeskfunktion i Lund. Novada kommer att förlägga all verksamhet av ISP och ASP tjänster hos Punkt till Punkt Telecom i Lund. Genom samarbete med finska telekoncernen Sonera har man tillgång till ett väl utbyggt nordiskt bredbandsnät samt Soneras välkända tjänsteportfölj med avancerade telefoni och kommunikationslösningar. Genom samarbete med mobilteleoperatörer har PTP Telecom tillgång till ett rikstäckande mastnät med avancerade radiolänkförbindelser för trådlös Internetuppkoppling. Affärsområde Communication och affärsområde Nova Com, vari Punkt till Punkt Telecom AB ingår, kommer att utvecklas starkt med inriktning att bli en ledande leverantör av unika helhetslösningar till fastighetsägare, stat/kommun, industri och handel vad gäller integration av energi-, övervaknings- och säkerhetssystem samt Internet och Bredbandsrelaterade tjänster och lösningar. För ytterligare information kontakta: Stig Norberg, VD Novada AB, tel. 040-25 09 01 eller 0708-40 90 01 Bengt Clementson, marknadschef Punkt till Punkt Telecom AB, 046-23 59 90 Novada AB ( publ ) är en snabbväxande IT-koncern som arbetar med Systemintegration och Internet i kombination med IT säkerhet/-teknologi och bredbandskommunikation inom business to business. Verksamheten bedrivs inom affärsområdena Communication, Nova Com, Competence, Consulting och Infrastructure & System. Huvudkontoret ligger i Malmö och filialkontor finns i Stockholm, Lund, Kungsbacka, Helsingborg, Halmstad, Kristianstad, Karlshamn, och Sundsvall. Etablering i Karlskrona pågår. Genom de olika förvärv som nu genomförs ökas omsättningen till ca 250 Mkr och antalet anställda till ca 133 personer. Novada är noterat på AktieTorget men avser att under tredje kvartalet i år ansöka om notering på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/18/20000718BIT00040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/18/20000718BIT00040/bit0002.pdf