En miljard till Sveriges ideella sektor

Report this content

Svenska PostkodLotteriet ökade under 2012 omsättningen till 3,03 (2,98) miljarder kronor. Resultatet efter finansnetto uppgick till 1 009 449 674 (948 Mkr). Det ger en rörelsemarginal på 33,4 procent.  Resultatet är det starkaste sedan starten 2005. Bolaget delar ut hela årets vinst till ideella sektorn. Det är den största privata donationen i Sverige som har gjorts vid ett och samma tillfälle. Resultatet presenterades under torsdagskvällen för en väl församlad ideell sektor.

Det går fortsatt bra för Svenska PostkodLotteriet som under 2012 lyckades attrahera ännu fler kunder till sitt lotteri. Idag deltar över en miljon kunder i PostkodLotteriet.

-Vi stärker vår position och tar marknadsandelar samtidigt som spelmarknaden minskade med en procent. En stark produkt, effektiviserad drift och fortsatt framgångsrika TV-format är några av nycklarna, säger PostkodLotteriets vd, Niclas Kjellström-Matseke.

Försäljningen av antalet lotter ökade under året och var vid december månads utgång 1,82 (1,62) miljoner sålda lotter per månad.  Samtidigt som lottförsäljning och omsättning ökade pressades kostnadsandelen till 26,6 (28) procent.

Den ökande omsättningen tillsammans med de pressade kostnaderna gjorde att lotteriets vinst sammantaget ökade med hela 6,4 procent. En glädjande nyhet för många inom ideella sektorn.

– Företagssamarbeten ger den ideella sektorn större muskler och möjlighet att snabbare nå betydelsefulla och konkreta resultat, säger generalsekreterare Håkan Wirtén på Världsnaturfonden WWF.

Så fördelas vinsten:Fo rdelning av medel utdelning 2013

• Människor i utsatta situationer, 335 miljoner kronor
  • Hälsa, forskning och utbildning, 160 miljoner kronor
  • Organisationer som arbetar för barns rättigheter, 157 miljoner kronor
  • Kultursektorn, 110 miljoner kronor
  • Natur- och miljösektorn, 104 miljoner kronor

Utöver dessa donationer avsätts 143 miljoner kronor till tre projektfonder. Dessa medel kommer att finansiera ytterligare projekt för ideella sektorn under året.

PostkodLotteriet är idag tillsammans med sina systerlotterier i Holland och UK världens tredje största privata givare till ideell verksamhet, en lista som toppas av Bill & Melinda Gates Foundation följt av brittiska The Wellcome Trust. Svenska PostkodLotteriet har sedan starten 2005 nu delat ut 3,8 miljarder kronor till ideella sektorn.

Mer information och pressbilder
Fredrik Skärheden, kommunikationschef Svenska PostkodLotteriet, 070-730 07 29 fredrik.skarheden@postkodlotteriet.se

Svenska PostkodLotteriet driver ett av Sveriges mest populära lotterier där deltagarna kan vinna tillsammans med sina grannar. Över en miljon svenskar deltar i Lotteriet. Svenska PostkodLotteriet grundades 2005 och Lotteriets vision är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö. Hela vinsten doneras till ideella ändamål, via det 40-tal organisationer som Svenska PostkodLotteriet stödjer. Sedan starten i Sverige har Lotteriet delat ut 3,8 miljarder kronor till ideella sektorn och över 5 miljarder kronor i vinster till lottköparna. Omsättningen steg under 2012 till 3,03 miljarder kronor. Samtidigt som omsättning och vinst har ökat har PostkodLotteriet kontinuerligt lyckats sänka kostnadsandelen till att idag ligga på 26,6 procent, inklusive licens- och management-fee på 4,08 procent.

Taggar:

Citat