• Novartis/

IMSE II-studien: Långtidsuppföljning av behandling med fingolimod på svenska patienter bekräftar tidigare rapporterade fas III-data.

Effekt och säkerhetsdata från svenska patienter stämmer väl överens med rapporterade resultat från det kliniska fas III-programmet för fingolimod. Det visar nya data från den svenska studien IMSE II som nyligen presenterades på 31:a MS-kongressen ECTRIMS i Barcelona.

Data från läkemedelsprövningar ger inte information om ett läkemedels effekt och säkerhet vid normal användning på lång sikt. Ett av målen med IMSE II-studien är att monitorera och analysera vilken betydelse olika demografiska och medicinska parametrar har på fingolimods effekt och säkerhet.

– Studier som denna är väldigt viktiga för att utvärdera effekt och säkerhet på lång sikt av våra MS-behandlingar hos våra svenska patienter, säger Tomas Olsson, professor i molekylär medicin vid Karolinska Institutet och huvudprövare för IMSE II

Resultat som presenteras på MS-kongressen ECTRIMS i Barcelona visar att effekt och säkerhetsdata från svenska patienter stämmer väl överens med rapporterade resultat från det kliniska fas III-programmet för fingolimod. Studien initierades av forskare vid institutionen för klinisk neurovetenskap och är ett samarbete med institutionen för miljömedicin och alla de involverade svenska neurologiska klinikerna. Uppföljningen av patienterna sker via Svenska MS registret.

Om MS

I Sverige är det i dag drygt 20 000 personer som har diagnosen Multipel skleros (MS), och omkring 650 får diagnosen varje år. MS är en inflammatorisk sjukdom som drabbar centrala nervsystemet (CNS), alltså hjärnan och ryggmärgen. Inflammationen orsakar skador på nervtrådarnas skyddande skikt (myelin) och på nervfibrerna (axonen) i CNS. Inflammationen leder även till att hjärnvolymen kan minska och funktionsförmågan blir nedsatt. De olika symtom man får är beroende på vilka delar av CNS som påverkats. Multipel Skleros betyder ”många ärr” förlagda till nervsystemet. Sjukdomen är vanligare bland kvinnor än bland män. Insjuknandet sker oftast i 20 – 40-årsåldern. Sjukdomen är inte dödlig men kronisk. För närvarande går den inte att bota MS men väl att påverka sjukdomsförloppet genom en effektiv behandling som innefattar effekt på 4 viktiga områden (MRI-aktivitet, skov, funktionsförmåga och hjärnvolym). Symptomen varierar. Den ”totala tröttheten” som också kallas ”fatigue” är svår för utomstående att förstå. De kan likna att ”gå in i väggen”. Andra symptom är domningar, smärta, känsel störningar, stelhet, balanssvårigheter, svaghet i armar och ben. Kognitiva problem och problem med koncentrationen är också vanliga. Med skov menas attacker. Ett skov kan vara från ett par dagar till flera månader. Mer information om MS hittar du på www.msliv.se samt på Neuroförbundets hemsida www.neuroforbundet.se

Referenser

S Johansson, L Forsberg, N Nordin, J Hillert, A Svenningsson, J Lycke, J Burman, A-M Landtblom, F Walentin, C Martin, P Nilsson, C Dahle, F Piehl, T Olsson. The IMSE 2 study A Swedish nationwide pharmaco-epidemiological and genetic study focused on long-term safety and efficacy of fingolimod. Poster presented at: 31st ECTRIMS Annual Congress; October 7 – 10, 2015; Barcelona, Spain.

Nicklas Rosendal, kommunikationschef Novartis, nicklas.rosendal@novartis.com,

tel 0708-89 33 34

Om Novartis

Med fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: innovativa läkemedel, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg, kostnadsbesparande generiska produkter och ögonvård. Novartis är det enda läkemedelsföretaget med en ledande position inom alla dessa områden. Nettoförsäljningen för hela företagsgruppen uppgick 2014 till 58 miljarder USD och investeringar i forskning och utveckling till 9,9 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder med sammanlagt omkring 133 000 anställda. För ytterligare information om företaget: www.novartis.se