• Novartis/

Novartis ansöker om godkännande för Ritalin för behandling av vuxna patienter med ADHD

Mellan två och fem procent av alla skolbarn beräknas ha ADHD. För dem finns det hjälp i form av läkemedel som hjälper dem att bland annat öka koncentrationsförmågan och kontrollera överaktivitet och impulser. För vuxna finns det idag inga godkända läkemedel. Med stöd av en ny långtidsstudie ansöker nu Novartis om att Ritalin (Metylfenidat) ska godkännas för behandling av vuxna patienter med ADHD.

Mer än hälften av alla barn som får diagnosen ADHD har i vuxen ålder kvar tillräckligt allvarliga funktionsnedsättningar för att uppfylla diagnosen ADHD. Idag finns det ingen godkänd läkemedelsbehandling för vuxna svenska ADHD- patienter.

Långtidsstudie nyligen avslutad
Novartis har nyligen avslutat en långtidsstudie med Ritalin till vuxna patienter med ADHD. Studien har genomförts med tyngdpunkt i ett flertal europeiska länder inklusive Sverige och omfattade mer än 700 patienter. Med resultaten i denna studie som grund har Novartis skickat in en ansökan om godkännande till Läkemedelsverket.

-       Det känns naturligtvis fantastiskt att vi nu har en studie som gör att vi kan gå vidare och ansöka om godkännande, säger Jöns Lundmark, medicinsk rådgivare hos Novartis. Vi vet att den så kallade off-label användningen av Ritalin till vuxna är omfattande, och det har varit angeläget att vetenskapligt studera både effekter och säkerhet på ett systematiskt sätt.

Nicklas Rosendal, kommunikationschef Novartis, 070-889 33 34

Med fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: innovativa läkemedel, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg, kostnadsbesparande generiska produkter och receptfria läkemedel för egenvård. Novartis är det enda läkemedelsföretaget med en ledande position inom alla dessa områden. Omsättningen för hela företagsgruppen uppgick 2011 till 58,6 miljarder USD och investeringar i forskning och utveckling till 9,6 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder med sammanlagt omkring 124 000 anställda. För ytterligare information om företaget: www.novartis.se