Ögonkliniken i Blekinge blundar för patientsäkerheten

- Ögonkliniken i Blekinge sparar bort patientsäkerheten
- Väljer att använda icke godkänt läkemedel trots varning från amerikanska läkemedelsverket

Ögonkliniken i Blekinge har gått ut i media och berättar att man valt att byta ut det godkända läkemedlet Lucentis mot cancerläkemedlet Avastin, som inte är godkänt för användning i ögat. Studier visar på ökad risk för allvarliga systemiska biverkningar vid användning av Avastin. Trots dessa varningssignaler väljer man att sätta ekonomin före patientsäkerheten

I Blekinge läns tidning går verksamhetschefen vid ögonkliniken på Blekinge sjukhus ut med att man tagit beslutet att byta ut det godkända läkemedlet Lucentis mot Avastin, som varken är avsett eller godkänt för användning i ögat, vid behandling av våt AMD.

- För mig är detta obegripligt. Verksamhetschefen är beredd att frångå användningen av ett väldokumenterat, godkänt och kostnadseffektivt läkemedel. Den enda anledningen till att använda Avastin, ett oprövat läkemedel som inte godkänts av Läkemedelsverket, är att det ur en ögonkliniks perspektiv kan vara billigare. Ögonkliniken i Blekinge har i och med detta valt att sätta en prislapp på vad patientsäkerhet är värt säger Niklas Karlberg, VD för läkemedelsföretaget Novartis.

Fakta om Lucentis och Avastin
-Läkemedelsverket utfärdade den 22 januari 2006 godkännande för försäljning för läkemedlet Lucentis® för intravitreal behandling av våt AMD. I samband med ansökan om godkännande för försäljning bifogade Novartis en omfattande dokumentation om läkemedlets säkerhet och effekt för den indikation och användningsmetod som ansökan gällde, vilket är ett krav enligt gällande läkemedelslagstiftning. Lucentis är bedömt som en kostnadseffektiv behandling vid våt AMD.

-Avastin® är godkänt för intravenös behandling av cancer, däribland behandling av metastaserande kolon- eller rektumcancer, metastaserande bröstcancer, ej operabel framskriden, metastaserande eller recidiverande, icke-småcellig lungcancer samt framskriden och eller metastaserande njurcellscancer

-Den 30 augusti 2011 utfärdade FDA, Food and Drugs Administration, ett larm after att ett flertal allvarliga ögoninfektioner upptäckts efter att man injicerat Avastin i ögat.

Flera studier påvisar ökade hälsorisker vid användande av Avastin jämfört med Lucentis.
(ex.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nicklas Rosendal, kommunikationschef, Novartis Sverige AB
tel: 08 732 33 61, 0708 89 33 34
nicklas.rosendal@novartis.com

Fakta om Novartis

Novartis AG erbjuder lösningar inom hälso- och sjukvård som tillgodoser föränderliga behov hos patienter och samhälle. Med tydlig fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: innovativa läkemedel, kostnadsbesparande generiska produkter, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg samt produkter inom receptfria läkemedel. Novartis är det enda läkemedelsföretag med en ledande position inom dessa områden. Försäljningen för hela företagsgruppen uppgick 2009 till 44,3 miljarder USD. Investeringar i forskning och utveckling uppgick till 7,5 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder.
Antalet anställda är omkring 102 000.

Taggar: