• Novartis/

PRESSINBJUDAN - 11 MAJ, KL. 8.30 KAROLINSKA UNIVERSITETSSJUKHUSET, FAKULTETSKLUBBEN Unikt samarbete i Stockholm

Report this content

Karolinska institutet, Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholms Läns Landsting och Novartis samarbetar för att ge stockholmarna ännu bättre sjukvård.

Den 11:e maj undertecknar Harriet Wallberg-Henriksson, rektor för Karolinska institutet, Stig Nyman, landstingsråd i Stockholms Läns Landsting och David Epstein, koncernchef för Novartis Pharmaceutical ett dokument för ett omfattande samarbete som syftar till att ge stockholmarna bästa tänkbara vård, både idag och i framtiden. Samarbetet omfattar tre områden: förbättra behandlingsresultaten, hitta sätt att öka tillgängligheten till nya innovativa läkemedel och att stödja svensk hälsoforskning.

Ny svensk stiftelse för medicinsk-biologisk forskning
Grunden för samarbetet är en stiftelse som Novartis har startat tillsammans med parter från Karolinska Institutet och Stockholms Läns Landsting (Karolinska Universitetssjukhuset). Stiftelsen ska arbeta för att stödja svensk forskning inom det medicinsk-biologiska området, bland annat genom stipendier till utvalda projekt. Genom stiftelsen vill Novartis verka för att långsiktigt stötta svensk läkemedelsforskning. Stiftelsen, med tillgångar på ca 5 miljoner kronor kommer årligen dela ut ett forskningsbidrag , vid en särskild ceremoni på Karolinska Institutet. I stiftelsen sitter Martin Ingvar från KI, Sten Lindahl från Karolin Universitetssjukhuset samt Bengt Gustavsson, Björn Edwall och ska  Jason Turner från Novartis i Sverige.

Avsiktsförklaring för långsiktigt samarbete
Stiftelsen ska bland annat arbeta med ny teknik för att förbättra behandlingsresultat. Även anpassade prismodeller, där parterna tillsammans kommer fram till hur nya kostnadseffektiva men kostsamma läkemedel, kan göras tillgängliga för fler patienter är ett område där samarbete redan startat.

Efter signeringen av avsiktsförklaringen finns möjlighet att lyssna på föreläsningar kring utvecklingen inom sjukvården.

08:30-09:00   Registration and Networking breakfast with David Epstein, Head of Novartis Pharma Division, Stockholm  County Council representatives (SCC) and Karolinska Researchers.

09:00-09:15   Welcome and Introduction to the 3 party collaboration (Thomas Weigold, CPO Head and Country President Scandinavia)

09:15-09:30   Letter of Intent Signing Ceremony with the 3 parties and photo opportunity (Harriet Wallberg-Henriksson, President of Karolinska Institutet, Stig Nyman SCC Management, and David Epstein, Head of Novartis Pharma Division)

09:30-09:45   Changing needs of an innovative health care provider, (Stig Nyman, SCC Management)

09:45-10:00   Karolinska Institutet - a World Class Research Center (Martin Ingvar, Dean of Research, Karolinska Institutet)