Psoriasissjuka har svårt att inleda relationer

Report this content

Psoriasis leder till så svåra sociala konsekvenser att nästan 40 000 svenskar med psoriasis har haft svårt att inleda en relation med en partner, enbart eftersom de lider av sjukdomen. Samtidigt visar en ny Novus-undersökning beställd av Novartis att nästan nio av tio svenskar anser att just närhet med andra människor är helt avgörande för deras livskvalitet, och en stor majoritet anser att samhället bör prioritera vård av sjukdomar som leder till sociala hinder.

För att uppmärksamma de sociala konsekvenserna av denna folksjukdom har läkemedelsföretaget Novartis tillsammans med UNG med Psoriasis tagit initiativ till fotoutställningen ”Kom nära”. Bland modellerna finns flera svenska kända profiler som berättar om sina erfarenheter kring sjukdomen.

– Jag fick min psoriasis som barn och det har såklart påverkat mig och min självbild mycket. Det är svårt att hantera psoriasis när du vet att du kommer ha det hela ditt liv. Det värsta är nog okunskapen och hur jag har blivit bemött, det har gjort att jag har velat dölja utslagen. Det är tufft och svårt och då behöver jag en partner som kan stötta mig, säger Tarlan Oskooei, ordförande i förbundet UNG med Psoriasis och en av modellerna i fotoutställningen.

Fotoutställningen kommer att äga rum i Stockholm den 16-17 mars på galleriet So Stockholm och vara öppen för media, politiker och allmänhet.

Viktigt med effektiv behandling
– Det är mycket om psoriasis man inte vet ännu. Man vet att den sannolikt drivs av immunsystemet, men att hudcellerna också bidrar till att upprätthålla inflammationen. Man vet också att många drabbade upplever stora sociala hinder på grund av sin sjukdom, därför är det ännu viktigare att människor med psoriasis erbjuds effektiv behandling, säger Charlotta Enerbäck, professor i dermatologi vid Linköpings universitet.

Mer om undersökningen

• Nio av tio svenskar (89 procent) anser att det är helt avgörande för deras livskvalitet att känna sig trygga och bekväma i sociala relationer.
  • Nio av tio (86 procent) anser att närhet med andra människor är helt avgörande för deras livskvalitet.
  • Sju av tio svenskar (74 procent) anser att samhället bör prioritera vård av sjukdomar som leder till sociala hinder för den som har sjukdomen.

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av läkemedelsbolaget Novartis. Totalt har 1 014 intervjuer genomförts under perioden 21-27 januari 2016. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel bland allmänheten 18-79 år.

Se filmen Kom nära – en film om psoriasis: https://www.youtube.com/watch?v=gK2MF2upcXQ

Mer om psoriasis
Psoriasis är i dag en av våra vanligaste folksjukdomar med 250 000 - 300 000 drabbade svenskar. Det är en ärftlig, kronisk sjukdom som kan drabba både hud och leder.

En omfattande studie från Psoriasisförbundet publicerad 2015 visar att 21 procent av de drabbade (över 50 000 individer) känner sig obekväma och osäkra i sociala relationer med personer som inte vet att de har psoriasis. För hela 14 procent (nästan 40 000 av alla psoriasisdrabbade i Sverige) har deras psoriasis medfört att de har haft svårt att våga inleda en relation med en partner.

Presskontakt Novartis:
Nicklas Rosendal, kommunikationschef Novartis, 070-889 33 34
E-post: nicklas.rosendal@novartis.com

Novartis
Med fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: Innovativa läkemedel, förebyggande vacciner, diagnostiska verktyg, kostnadsbesparande generiska produkter och receptfria läkemedel för egenvård. Novartis är det enda läkemedelsföretaget med en ledande position inom alla dessa områden. Nettoförsäljningen för hela företagsgruppen uppgick under 2013 till 57.9 miljarder USD och investeringar i forskning och utveckling till 9,9 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz, och sysselsätter cirka 135 000 personer i mer än 140 länder. För ytterligare information om företaget: www.novartis.se

Taggar: