Trend: Populärt hyra privata fiskehus i sommar

Report this content

Planerna för fiskesemestern är i full gång och att boka en privat stuga med fiskemöjligheter är populärt. Bokningarna av den typen av hus i Sverige har ökat med inte mindre än 14 procent i år jämfört med i fjol.

Framför allt ser vi en stor efterfrågan på våra fiskehus i Småland, Värmland och Dalsland. Men den största ökningen, jämfört med i fjol, står fiskehusen i Skåne för, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef för Novasol.

Siffrorna visar bokningsläget från Novasol, en av Europas ledande koncerner av uthyrning av hus, stugor och lägenheter. Totalt har Novasol över 30 000 privata hus för uthyrning i Europa och över 1, 5 miljoner gäster varje år. Bara i Sverige har man 2 500 privata hus för uthyrning. Av dem är ungefär 1000 så kallade fiskehus, där huset ligger nära vatten, är utrustade med frys och ofta har både fiskrensningsplats och tillgång till båt.

-          Bland fiskeintresserade, ser vi en tydlig uppgång för att hyra privata hus och stugor. Man får tillgång till det som behövs för fisket, samtidigt som det är uppskattat att komma nära den lokala kulturen och atmosfären i platsen man besöker. Bland våra mest specialanpassade fiskehus, som vi kallar Fiskehus +, är antalet bokade veckor 70 procent högre än genomsnittet av våra hus, säger Torbjörn Fredman.

Småland populärast i Sverige

Trenden att vilja hyra privata hus under semestern är tydlig. Hittills i år har bokningarna bland svenskar som vill hyra privata semesterhus i Sverige ökat med hela 23 procent, jämfört med samma period förra året. Bland de som vill kunna fiska under semestern väljer man framför allt stugor i Småland, Värmland och Dalsland tätt följt av Västergötland, Skåne och Halland.

-          Här finns gott om hav och sjöar och vi har dessutom ett stort utbud av fiskestugor i dessa områden, säger Torbjörn Fredman.

Alla siffror bygger på bokningar gjorda hos Novasol hittills i år jämfört med samma period förra året.

Vill du komma i kontakt med personer som kan berätta hur det är att bo i privata fiskehus när de semestrar? Kontakta oss, så hjälper vi till att förmedla en kontakt!

Topp fem
Orter där svenskarna som vill fiska gärna hyr privata hus. Siffrorna visar ökningen jämfört med föregående år.

• Småland                        16,6 %
  • Värmland/Dalsland        12,9%
  • Västergötland                  7,2%
  •  Skåne                            16,9%
  • Halland                           5,9%

Topp fem nationaliteter som gärna hyr hus eller lägenhet i Sverige.

Ökning jämfört med 2011

1. Tyskar                             +2,8%
  2. Danskar                           -0,8%
  3. Svenskar                         +23,3%
  4. Holländare                       -12,6%
  5. Norrmän                         +21,1%

För ytterligare information och bilder:

Torbjörn Fredman, Nordenchef Novasol
E-post: torbjoern.fredman@novasol.com

Om Novasol

NOVASOL är Nordeuropas största semesterhusförmedlare med över 30 000 semesterhus, stugor och lägenheter i 26 länder över hela Europa. Varje år väljer över 1,5 miljoner gäster att hyra ett semesterhus eller lägenhet genom Novasol. Novasol ingår i en internationell koncern med dotterbolag i en lång rad länder, servicekontor på många populära semesterorter och 450 anställda runt om i världen.

Novasol har funnits i över 40 år. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.

Novasol en del av Wyndham Exchange & Rentals som ingår i Wyndham Worldwide Corporation som finns registrerad på New York börsen.

Taggar: