Novax blir delägare i Academic Work

Novax förvärvar tillsammans med Johan Skarborg, grundare och koncernchef i Academic Work, hela Investment AB Latours aktiepost i Academic Work. Efter affären är Novax ägare till cirka 15 procent av aktierna i bolaget.

Academic Work, med huvudkontor i Stockholm, är Sveriges ledande bemannings- och rekryteringsföretag för Young Professionals – studenter och akademiker i början av sina karriärer. Bolaget grundades 1998 av Johan Skarborg, Jeremias Andersson och Patrik Mellin och omsätter idag cirka 1,9 miljarder kronor. Academic Work förmedlar årligen över 17 000 jobb och har verksamhet i Sverige, Norge, Tyskland, Finland, Danmark och Schweiz.

- Academic Works ambition är att befästa den ledande positionen i Sverige och fortsätta den internationella tillväxtresan. Vi har siktet inställt på att bli störst i världen inom personaluthyrning och rekrytering av Young Professionals. Genom att Novax går in som partner får vi en stark och långsiktig delägare som tillför viktig strategisk kompetens till bolaget, säger Johan Skarborg, grundare och koncernchef i Academic Work.

- Academic Work har ett starkt kunderbjudande och en attraktiv marknadsposition. Vi ser goda förutsättningar för fortsatt lönsam tillväxt under ledning av Johan Skarborg och hans team. Vi är glada över att bli delägare och tror att vi med vår erfarenhet av att stötta entreprenöriella tillväxtbolag kan bidra till att vidareutveckla Academic Work, säger Eric Persson, VD i Novax.

Eric Persson, VD Novax, 08-700 66 61, eric.persson@novax.se

Johan Skarborg, Koncernchef Academic Work, 08-562 448 00, johan.skarborg@academicwork.se

Novax är en aktiv och långsiktig investerare som i partnerskap med entreprenörer utvecklar lönsamma bolag med god tillväxtpotential. Utöver Academic Work har Novax bland annat ägarintressen i följande bolag; Filippa K, RCO, DesignTorget, EMG, Medius, Concept, Json Handels och Hyper Island. www.novax.se

Novax ingår i familjeföretaget Axel Johnson AB tillsammans med Axel Johnson International, Axstores, Martin & Servera (70%), samt delägda börsnoterade Axfood (ca 50%), Mekonomen (ca 26%) och Dustin (ca 10%). Gemensam ägare är Antonia Ax:son Johnson med familj. Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i Axel Johnson-koncernen cirka 72 miljarder kronor och har omkring 20 000 anställda (2014). www.axeljohnson.se