Novax blir största ägare i Medius

Novax, som varit delägare i Medius sedan 2011, förvärvar samtliga aktier av bolagets grundare Per Nordling tillsammans med Innovationskapital och delar av nuvarande A-aktieägare. Efter affären blir Novax största ägare i Medius med en ägarandel på drygt 36 procent.

-          Medius är en spännande investering för Novax. Vi har nu varit delägare i omkring två år och lärt känna bolaget och ledningen väl. Vi ser stora möjligheter i Medius och ser fram emot att utveckla bolaget vidare mot högt ställda mål tillsammans med ledningen och övriga ägare. Medius ambition att leverera verksamhetsstöd i världsklass och bidra till effektivt resursutnyttjande passar mycket väl med de globala trender vi ser framöver, framförallt inom handel och tjänsteutveckling som är områden vi kan väl sedan tidigare, säger Anders Slettengren, VD i Novax.

-          Det här känns otroligt bra även om det är lite vemodigt att lämna Medius efter så många år. Samtidigt är detta en naturlig fortsättning av det steg jag tog för ett år sedan då jag minskade mitt operativa engagemang i Medius och tog över som ordförande. Bolaget står stadigt på egna ben såväl finansiellt som lednings - och ägarmässigt, så det känns som en bra tidpunkt för mig att lämna över stafettpinnen helt nu, säger Per Nordling, grundare av Medius.

-          Ett långsiktigt och starkt ägarskap är positivt för Medius. Den nya ägarbilden i kombination med vårt lönsamma resultat och starka tillväxt 2012 stärker våra möjligheter att utveckla erbjudandet för både nya och befintliga kunder och flytta fram vår position på marknaden, säger Mikael Lindblom, VD på Medius.

Mikael Lindblom, VD på Medius: Tel 073 350 7459, mikael.lindblom@medius.se

Joakim Skarborg, investeringsansvarig på Novax: Tel 070 829 0607, joakim.skarborg@novax.se

Anders Slettengren, VD Novax: Tel 070 515 6662, anders.slettengren@novax.se

Om Medius