Novestra förvärvar 15% av Qbranch AB

NOVESTRA FÖRVÄRVAR 15% AV QBRANCH AB Novestra har förvärvat 15% av aktierna i Qbranch, som är ett ledande företag inom System Management. Qbranch erbjuder sina kunder en total överblick och kontroll över respektive företags samlade nätverksresurser, datorer och tillämpningar. Bolaget har utvecklat ett sofistikerat system och koncept ("Qbranch 365/24") baserat på en kombination av "hosting- tjänster" samt distansövervakning och systemstöd. Bolaget, som för närvarande har drygt ett hundratal anställda, expanderar kraftigt och beräknas under år 2000 omsätta c:a 120 miljoner kronor med mycket god lönsamhet. Bland bolagets kunder återfinns exempelvis Pharmacia & Upjohn, Posten, Spray, Telia, Astra, Ericsson, Bankgirocentralen, Handelsbanken, SEB, Skandia samt TV3. Bolagets tjänster omfattar Internet management, network management, desktop & server management, security management, groupware management, storage management samt helpdesk/remote centre. Qbranch tillhandahåller också konsulttjänster för uppbyggnad av kundernas nätverkslösningar. "Den ständigt ökande trafiken i nätverken, som blir allt mer komplexa, genererar en kraftig ökning av behovet av kontroll och övervakning. Allt fler företag blir helt beroende av nätverkens funktionalitet för affärskritiska applikationer; detta inte minst genom utvecklingen av Internet samt web-tekniken i allmänhet. Ökad användning av bandbreddskrävande tillämpningar via Internet, t ex IP-telefoni, videokonferenser och andra multimediala tillämpningar är andra faktorer som ständigt ger en ökad efterfrågan på våra tjänster", säger Rune Mossberg, VD på Qbranch. "Under de närmaste tre till fem åren kommer vi att se allt fler och större aktörer som investerar i olika nätverksbaserade applikationer som är centrala för verksamheten och även stora aktörer kommer här att vara beroende av externa partners för övervakning och kontroll. Vi tror att System Management tillhör de mest expansiva områdena relaterade till den nya nätverksekonomin och Qbranch har goda förutsättningar att bli en ledande regional aktör inom detta område", säger Lennart Tengroth, ordförande i Novestra. Novestra är ett riskkapitalbolag med fokus på investeringar i tillväxtbolag. Bland Novestras nuvarande investeringar finns Boxman, Bredbandsbolaget, E*Trade, FanGlobe.com, IQUITY, Jupiter Com., Mobilestop.com, NetCap, NetTime, NetSurvey, PowerNet, Recollections Inc. Novestras aktier är inofficiellt noterade genom Hagströmer & Qviberg. För mer information om AB Novestra se www.novestra.com, för frågor kontakta Theodor Dalenson, VD, på tel. 08-545 017 50. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/23/20000223BIT00480/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/23/20000223BIT00480/bit0002.pdf