Novestra investerar 60 miljoner i nya bolag

NOVESTRA INVESTERAR 60 MILJONER I NYA BOLAG Novestra har under de senaste veckorna gjort fyra nya investeringar i företag som har Internet som sin huvudsakliga distributionskanal. I tillägg har Novestra ökat sin investering i Bredbandsbolaget i samband med den nyligen avslutade nyemissionen. De nya investeringarna har genomgående gjorts på villkor och värderingar som Novestra anser som fördelaktiga. Investeringarna har givit ägarandelar på mellan 7 och 21 procent av de utestående aktierna i respektive bolag. De nya investeringarna omfattar 1. FanGlobe.com AB, ett svenskt företag som bland annat hanterar olika artisters fanclubs och PR-relationer över Internet. 2. NetTime AB, som arbetar med systemlösningar för business to business inom e-handel. 3. Mobilestop.com Inc., som erbjuder one stop shopping för mobilteletjänster och -produkter över Internet. 4. NetSurvey, som är Sveriges marknadsledare inom Internet-baserade undersökningar. "Efter att vi för snart två år sedan gjorde våra första investeringar i bl a Boxman, ConNova, E*Trade, Framtidsfabriken, IQUITY Systems och indirekt i Jupiter Communications, som samtliga utvecklats mycket bra, har vi nu gjort ytterligare ett antal investeringar - denna gång med betydligt större ägarandelar - i företag som vi tror har utomordentliga förutsättningar att utvecklas väl. I tillägg till dessa investeringar har vi även gjort en ytterligare investering i Bredbandsbolaget. Det var en rad olika förutsättningar som föll på plats och gjorde det möjligt för oss att på fördelaktiga villkor öka vår ägarandel i Bredbandsbolaget. Vi räknar med att under det närmaste halvåret avyttra en del av de innehav vi idag har i noterade bolag och avser använda en del av den likviditeten till ytterligare investeringar i onoterade bolag i Sverige såväl som i utlandet", säger bolagets VD Theodor Dalenson. AB Novestra är ett riskkapitalbolag med fokus på investeringar i tillväxtbolag. Bland AB Novestras investeringar finns Boxman, Bredbandsbolaget, ConNova, E*Trade, FanGlobe.com, IQUITY Systems, Jupiter Communications och Mobilestop.com. AB Novestras aktier är inofficiellt noterade genom Hagströmer & Qviberg Fondkommission AB. För mer information om AB Novestra se www.novestra.com, för frågor kontakta Theodor Dalenson, VD AB Novestra på telefon 08-545 017 50. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/22/19991222BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/22/19991222BIT00310/bit0002.pdf