Nu skall Novoroom sälja 200 friggebodar

Report this content

Under 2008 satsar Novoroom, företaget som hittills är mest kända som en av marknadens ledande tillverkare av uterum, på helt friliggande rum. Närmare bestämt friggebodar. Som sedan årsskiftet får mäta hela 15 m2 utan bygglov, istället för 10 m2 enligt tidigare regler. Nu lanseras en helt ny sorts friggebod för året runt bruk – Linné.

En ny generation friggebodar med Linné i spetsen
Det är inte bara storleken som skiljer Linné från de trånga skjul som man associerar med friggeboden. De extra fem kvadratmetrarna ger utrymme för helt nya möjligheter vad gäller såväl design, materialval och planlösning. Det är inte längre en friggebod utan en hel friggestuga.

Göran Dahl, VD på Novo AB, ser Linné som en naturlig utveckling av företagets sortiment.
– Vår nisch har ju länge varit att erbjuda tillbyggnad som inte kräver ombyggnad. Med Linné kan vi nå helt nya kundgrupper och tillgodose helt andra behov, berättar Göran.

Helt nya användningsområden
Enligt Göran är användningsområdena för Linné många. En extra stuga på sommarstället, ett gästrum på tomten eller varför inte ett eget litet hus till den högljudda tonåringen.

– Vi ser en otrolig potential i den här produkten och självklart en stor efterfrågan på marknaden, säger Göran. Vi kommer att satsa stenhårt på att marknadsföra Linné och räknar med att sälja 200 friggestugor bara i år. En högt satt, men definitivt rimlig målsättning.

Linné kommer att premiärvisas på Trädgårdsliv i Malmö 14–16 mars och kommer även att ställas ut på Nordiska Trädgårdar på Älvsjömässan i Stockholm 10–13 april.

Fakta om Linné
Längd: 4,1 m (utvändigt) • bredd: 3,6 m (utvändigt) • Takhöjd: 1,86–2,36 m (invändigt)
Pris. från 109.900 kronor
Priset avser basutförande som levereras komplett i materialpaket. Samtliga fönster och dörrar ingår samt snickerier som överskåp, garderob och listverk i släthyvlad furu. Som extra tillval finns bl.a. altan med glasräcke, invändigt laminatgolv i olika utföranden och minikök.